A lap kalkulációja szerint a 35 éves koncessziós időszak alatt jöhet össze ennyi nyereség az MKIF Zrt.-nek.
Amikor tavaly szeptemberben átvette az állami gyorsforgalmi utak nagy részének az üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt., már lehetett sejteni, hogy a konzorcium jól jár, mostanra pedig kiderült, hogy valóban milliárdos volt a profit – írja a G7.hu.
A lap számításaiból kiderül, hogy csupán négy hónap alatt (2022. szeptember 1-je és december 31-e között) az üzemeltetésre létrehozott MKIF és a hat fejlesztő társaság – amelyekben Szíjj és Mészáros magántőkelapjai a tulajdonosok –
6,5 milliárd forint adózott eredményhez jutottak, ami az állami rendelkezési díj összege alapján 15 százalékos profitárának felel meg.
Erre az évre a költségvetésben nettó 143 milliárd forintos koncessziós díjat terveztek – ez a büdzsé 0,4 százaléka –, ami csak az 1237 kilométer autópálya üzemeltetését fedezi, vagyis minden egyes meglévő sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül.
A koncessziós szerződés értelmében építeniük is kell majd autópályákat Mészároséknak, ám azt, hogy milyen arányban kapnak pénzt az üzemeltetésért és az építésért, nem tudni: titkos szerződések tartalmazzák. Azt pedig sem a konzorcium, sem pedig az állam nem árulja el, pontosan mikor és mennyit kell majd építeni.
A lap megkeresésére az MKIF azt közölte, hogy három év alatt 538 kilométer autópályát kell szintre hozni és karbantartani, ami százmilliárdos nagyságrendű költséggel jár, ugyanakkor a G7 ennél jóval alacsonyabb, 35-60 milliárd forintos összeget becsül költségként.
A lap azt is megjegyezte, hogy a konzorcium megpróbálja eltitkolni a valódi profitját. Mint írták, az MKIF nyeresége a 43 milliárdos árbevétel mellett kevesebb, mint 139 millió forint, aminek fő oka azonban az, hogy szinte a teljes árbevételét átadta az alvállalkozásainak.
Kalkulációjuk szerint az MKIF 19,6 milliárdos profittal számolhat majd évente, ami 35 év alatt 684 milliárd forintos nyereséget jelent.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.