A szakmai szervezet szerint a fuvarszerződések felülvizsgálatával, a fuvardíjak azonnali emelésével őrizhető meg az alágazat versenyképessége és az ellátási lánc biztonsága. Itthon 24,8 százalékos díjemelést tartanak indokoltnak.
Új, rendkívüli kihívásokat él meg a közúti fuvarozás a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint. A 2008-as pénzügyi válság, majd a koronavírus-világjárvány után az elszabaduló infláció, a munkavállalói jövedelmek és az egyéb külső költségek emelkedése mellett robbanásszerűen következett be az egyik legnagyobb költségelem, az üzemanyagár növekedése. A közúti fuvarozásban egyik napról a másikra szűnt meg a rögzített gázolajár, így az üzemanyagköltségek soha nem látott mértékben emelkedtek.
Magyar kisvállalkozások sora kerül lehetetlen helyzetbe az ukrajnai háború miatt
A NiT Hungary álláspontja szerint a hazai közúti fuvarozás kizárólag akkor tarthatja meg piaci versenyképességét, és őrizhető meg az ellátási lánc biztonsága, ha a gyors ütemben, drasztikusan emelkedő külső költségek azonnal megjelennek a fuvardíjakban. Számítások szerint
a mostani helyzet nemzetközi relációban legalább 18,6 százalékos, belföldi relációban legalább 24,8 százalékos díjemelést indokol a 2021-es bázisadatokhoz képest.
A helyzet a külső körülmények függvényében napról napra változhat, ezért fontos, hogy a hosszabb távú keretszerződésekbe olyan záradékok kerüljenek, amelyek garantálják a legnagyobb költségelemek azonnali követését. Ilyen lehet a fuvarozásban nem ismeretlen gázolajár-klauzula, vagy az a személyi jövedelem indexálás, amelyet az elszabaduló gépkocsivezetői jövedelmek lekövetésére a NiT Hungary ajánlás szinten, negyedéves frissítéssel oszt meg a szakmacsoporttal. Hasonló támpontot nyújthat az ártárgyalásokhoz a független szakértő által kidolgozott, szintén negyedévente frissülő Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) – közölte a NiT Hungary.
A kamionosok már tudják, hogy ez még nem a gödör alja
Már nem tankolhatnak hatósági áron a 7,5 tonnánál nehezebb járművek hajtói a hazai benzinkutakon, és töltési limit is vonatkozik rájuk, így aztán öt-hat megálló kell, míg teli lesz a kamion tankja. Ha egyáltalán van benzin a kúton. A last minute kamionstop miatt sok cég most kötbérrel nézhet szembe, vagy rosszabb esetben szerződésbontással.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.