Vállalkozás hvg.hu 2022. március. 25. 13:46

Azonnali, jelentős áremelést sürgetnek a fuvarozók, akár 25 százalékos drágulás is jöhet

A szakmai szervezet szerint a fuvarszerződések felülvizsgálatával, a fuvardíjak azonnali emelésével őrizhető meg az alágazat versenyképessége és az ellátási lánc biztonsága. Itthon 24,8 százalékos díjemelést tartanak indokoltnak.

Új, rendkívüli kihívásokat él meg a közúti fuvarozás a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint. A 2008-as pénzügyi válság, majd a koronavírus-világjárvány után az elszabaduló infláció, a munkavállalói jövedelmek és az egyéb külső költségek emelkedése mellett robbanásszerűen következett be az egyik legnagyobb költségelem, az üzemanyagár növekedése. A közúti fuvarozásban egyik napról a másikra szűnt meg a rögzített gázolajár, így az üzemanyagköltségek soha nem látott mértékben emelkedtek.

Magyar kisvállalkozások sora kerül lehetetlen helyzetbe az ukrajnai háború miatt

A NiT Hungary álláspontja szerint a hazai közúti fuvarozás kizárólag akkor tarthatja meg piaci versenyképességét, és őrizhető meg az ellátási lánc biztonsága, ha a gyors ütemben, drasztikusan emelkedő külső költségek azonnal megjelennek a fuvardíjakban. Számítások szerint

a mostani helyzet nemzetközi relációban legalább 18,6 százalékos, belföldi relációban legalább 24,8 százalékos díjemelést indokol a 2021-es bázisadatokhoz képest.

A helyzet a külső körülmények függvényében napról napra változhat, ezért fontos, hogy a hosszabb távú keretszerződésekbe olyan záradékok kerüljenek, amelyek garantálják a legnagyobb költségelemek azonnali követését. Ilyen lehet a fuvarozásban nem ismeretlen gázolajár-klauzula, vagy az a személyi jövedelem indexálás, amelyet az elszabaduló gépkocsivezetői jövedelmek lekövetésére a NiT Hungary ajánlás szinten, negyedéves frissítéssel oszt meg a szakmacsoporttal. Hasonló támpontot nyújthat az ártárgyalásokhoz a független szakértő által kidolgozott, szintén negyedévente frissülő Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) – közölte a NiT Hungary.

A kamionosok már tudják, hogy ez még nem a gödör alja

Már nem tankolhatnak hatósági áron a 7,5 tonnánál nehezebb járművek hajtói a hazai benzinkutakon, és töltési limit is vonatkozik rájuk, így aztán öt-hat megálló kell, míg teli lesz a kamion tankja. Ha egyáltalán van benzin a kúton. A last minute kamionstop miatt sok cég most kötbérrel nézhet szembe, vagy rosszabb esetben szerződésbontással.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.