Megszűnt az alkatrészutánpótlás az orosz metrószerelvényekhez, a BKV alternatív forrásokat keres.
Az elmúlt 30 napban nem érkezett alkatrész a budapesti 3-as metró orosz szerelvényeihez és a gyártó Metrovagonmas szakemberei sem jöttek Oroszországból – ismerte el a Népszavának a BKV. Az ukrajnai orosz invázió ugyan a vállalat szerint egyelőre nem befolyásolja a szerelvények karbantartását, ám a jelenlegi készlet legfeljebb néhány hónapra elegendő, attól függően, hogy milyen ütemben kell cserélni azokat. Ráadásul kérdés, hogy az oroszországi gyár – amely háborús felszereléseket is előállít – készít-e most egyáltalán a szerelvényekhez alkatrészeket.
A BKV szerint a kifogyó alkatrészek pótlását illetően „folyamatosan vizsgálják és keresik a hazai és egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeket”.
Az ukrajnai háború jelenlegi és későbbi hatásait elemző friss jelentésből az derül ki, hogy az alkatrészhiányon túl szinte behajthatatlanná vált a cég mintegy 12,5 milliárdos kötbérkövetelése.
Felsmann Balázs: "Nem szeretném, ha valami orosz kazánkovács gyártaná Paks II. turbináit"
A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont főmunkatársa szerint biztos, hogy a nyugati beszállítók nélkül a Paks II.-projektnek befellegzett, és Európa felgyorsítja függetlenedését az orosz gáztól. A szakértő ugyanakkor kiszámíthatatlannak tartja a helyzetet a magyar és az európai energiapiacon, mert nemcsak a magas árak, hanem a helyzet változékonysága is lehetetlenné teszi a tervezést.