Öt évvel ezelőtt nettó 3,8 milliárd forintra taksálták a bajai kikötő beruházást, most Mészáros Lőrinc veje nettó 2,8 milliárdért építi meg. Korábban egy másik NER közeli vállalkozó is belevágott, de szép csendben kiszállt úgy, hogy egy kapavágás sem történt.
Miközben éppen megyei városi rangot kap Baja, egyre olvad az agrárkikötő beruházás. Az ellenzéki jelölt kampányol egy ideje azzal, hogy a gigaméretű Bács-Kiskun megye déli településeire kevesebb pénz jut, mint annak az északra eső térségeire, és hogy ha Baja megyei jogú városi rangot kapna, akkor ez a trend megfordulhatna. A napokban váratlanul került a parlamenti előterjesztések közé a javaslat Esztergom és Baja megyei jogú városok közé sorolásáról, de úgy tűnik, hogy pénzt nem ad hozzá a kormány, inkább a megítélt összegekből is lecsipkednek.
A bajai kikötőben alig van nyoma munkának, bár az utóbbi néhány évben, egymás után két NER-kedvenc cég is nyert közbeszerzést a fejlesztésre. Ugyanis nem Mészáros Lőrinc veje rugaszkodott neki elsőként a feladatnak, aki az idén januárban írta alá a szerződést a megrendelővel, hanem egy másik vállalkozó is. A Duna Aszfalt 2018 nyarán elnyert közbeszerzése szerint, már 2019 végén el kellett volna készülnie az új bajai agrárkikötőnek. Váratlanul azonban 2021 májusában újra kiírták a közbeszerzést, ezt nyerte meg a Homlok Zrt. olcsóbb ajánlattal, mint az építőipari árrobbanás előtt a NER másik kedvenc vállalkozója.
A bajai kikötő fejlesztésére öt évvel ezelőtt 3,6 milliárd uniós forintot nyert a kikötőt üzemeltető cég, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő Nkft-nek ehhez öt százalék önerőt, 200 millió forintot kellett hozzátennie. A kikötő honlapján ekkor nettó 3,8 milliárdra taksálták a beruházást. 2018-ban a Duna Aszfalt nettó 3,4 milliárdért építette volna meg, most a Homlok Zrt már csak nettó 2,8 milliárddal számol.
Megkerestük a megrendelő BOKK Nkft-t, de eddig nem kaptunk választ a kérdéseinkre. Az első körös kivitelezőt is megkerestük, a Szijj László érdekeltségébe tartozó cég sem két héttel ezelőtt, és azóta sem reagált megkeresésünkre. Az IKOP-pályázatokat felügyelő ITM annyit válaszolt a hvg.hu-nak, hogy az első körös Duna Aszfalt vállalkozói szerződése ellehetetlenülés miatt szűnt meg. Azt már nem közölték, hogy milyen körülmények akadályozták a szerződés teljesítését. Úgy tűnik, hogy az ellehetetlenülési ok sem áll fenn már, hiszen a Duna Aszfalt is tett ajánlatot a második körös közbeszerzésre is, ők ezúttal nettó 3,3 milliárdért vállalták volna az építkezést. A Strabag és a Swietelsky egyébként 5 és 7 milliárdos ajánlatot adtak.
A Bajai Országos Közműforgalmi Nonprofit Kft a bajai önkormányzat, az állam és az ATI Depo Zrt tulajdonában van, harmad-harmad részben osztoznak a bajai kikötőt és a logisztikai központot működtető cégen. 2016-ban írták alá azt a támogatói szerződést, amelyben a teljes kikötő, közlekedési infrastruktúra felújítására biztosítottak 3,6 milliárd uniós forintot, az erre 2018 –ban kiírt közbeszerzést a Duna Aszfalt nyerte, 3,4 milliárd forintból kellett volna a kikötő úthálózatának fejlesztését, megközelíthetőségét biztosítani, de rakpartot, parkolót, egy 120 tonnás teherbírású nehézberakót is építeni kellett volna. A kiszolgáló helyiségek felújítása mellett partfalépítéssel, illetve a MÁV Zrt. tulajdonában levő és saját vágányok átalakítását és bővítését is el kellett volna végezni. Minderre 18 hónapja volt a Duna Aszfaltnak, azaz 2019 decemberére be kellett volna fejezniük a beruházást. A BOKK Nkft 2020-as beszámolójából az eltűnt pénz egy részére magyarázatot kaptunk: az IKOP pályázati pénzből előlegként lehívott egymilliárd forintból 848 milliót visszafizetett a Duna Aszfalt, az elismert előkészítő munkákra kiszámlázott összeget kifizették a vállalkozónak. A beszámolóban azt is megjegyezték, hogy meghiúsult a beruházás.
Az ITM a projekt ellehetetlenülése mellett még annyit közölt, hogy irányító hatóságként lecsíptek a támogatásból 118 millió forintot. Ha mindent figyelembe veszünk, akkor az 5 évvel ezelőtti projekt ezzel a 118 millióval, és a Duna Aszfalt által elvégzett nagyjából 200 millió forint értékű, beszámított munkával lett rövidebb, azaz még mindig lenne nagyjából nettó 3,5 milliárd forint a projektre, a közbeszerzésen most Mészáros veje cégének ítélt 2,8 milliárd helyett. Ha figyelembe vesszük az építőipari drágulást, akkor azt is jelentheti a Holmlok Zrt. 2022-ben nagyjából feleannyiból hozza ki a beruházást, mint amennyiből tervezték a bajai kikötő fejlesztését öt évvel ezelőtt. Az ITM erre is adott némi magyarázatot, amikor azt írták, hogy a januárban kihirdetett közbeszerzésben ez eredetileg tervezettől eltérő rakodó technológia miatt lesz olcsóbb a beruházás.