Vállalkozás Lengyel Miklós 2021. október. 19. 16:19

Hiába a 15 milliós fizetés, nincs elég kamionsofőr

A kamionsofőrök hiánya minden európai ország gazdaságát veszélyezteti – erre hívja fel a figyelmet a londoni Financial Times éppúgy, mint a német közszolgálati Deutsche Welle. A hiány már most is óriási, de várhatóan rosszabb lesz a helyzet, mert egyre kevesebben vállalják a nehéz munkát.

25 kamion várakozik Steffen Bork szállítási vállalkozó garázsában, ahol egyikhez sincsen sofőr Németország kellős közepén. A vállalkozó kénytelen lemondani a megrendeléseket, mert nem talál képzett kamionsofőröket a munkára. Ennek a német vállalkozónak 290 kamionja van, és ebből 10 százalék áll a sofőrhiány miatt.

Összességében 400 ezer teherautó-sofőr hiányzik Európában és 80 ezer Németországban. A helyzet pedig egyre rosszabb lesz – mondják a Deutsche Welle tudósítójának – mert öregszenek a kamionsofőrök. A többség túlvan az ötvenen, a fiatalok pedig nem vállalják ezt a kemény szakmát.

A CNBC szerint egy átlagos kamionsofőr Németországban 41 ezer eurót (mintegy 15 millió forint) kereshet, míg Nagy-Britanniában ez 30 ezer font (közel 13 millió forint). Ha ehhez hozzávesszük, hogy a megélhetési költségek magasabbak Nagy-Britanniában, akkor nemigen csodálkozhatunk azon, hogy több mint 100 ezer kamionsofőr hiányzik ott, és a kormány erőfeszítései ellenére alig jelentkeznek uniós munkavállalók.

A migránsok jelenthetnének megoldást – írja a Financial Times, de őket Boris Johnson kormánya minden erővel távol kívánja tartani az országtól, ahonnan a brexit miatt tömegesen távoztak a kelet-európai kamion sofőrök.

A brexit óta a külföldi munkavállalók nem Nagy-Britanniába mennek, hanem Németországba vagy Franciaországba – nyilatkozta a Financial Timesnak Enzo Weber, a nürnbergi gazdasági intézet főnöke. „Az ilyen munkákat, mint a kamionsofőr, illetve az építőmunkás, jellemző módon mindenütt a migránsok vállalnak inkább.”

Miközben Nagy-Britanniában ott tartanak, hogy konténerrel megrakott hajókat fordítanak vissza a kikötőkből mondván, hogy nincs kamion, amely elszállítsa az árut, addig Hamburgban vagy Rotterdamban egyelőre nincs ilyen probléma. „A brit válság segít nekünk, mert megmutatja, hogy milyen rosszra fordulhatnak a dolgok, ha nincs elég kamionsofőr. Most már viszont a német kormány is attól tart, hogy nálunk is hasonló helyzet alakulhat ki” – nyilatkozta a Financial Timesnak a német áruszállítók szövetségének elnöke, Dirk Engelhardt.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.