Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

2020 végén, másfél évvel a bejelentés után a magyar állami projektcég végül megvette a trieszti kikötői területet és koncessziót 25 millió euróért. A cég az évet egymillió eurós veszteséggel zárta, sok ment el ügyvédi díjakra.

A trieszti kikötőberuházásra létrehozott állami projektcég, az Adria Port Zrt. egymillió euró (napi, 346-os árfolyammal számolva 346 millió forint) veszteséggel zárta a 2020-as évet – derül ki a cég beszámolójából. A veszteséges működés nem meglepő, a kikötőépítés előtt álló cégnek bevétele nincs, kiadása viszont van, hiszen már bérel egy irodát Triesztben, vannak alkalmazottai (már 3 is) és különféle szolgáltatásokat vesz igénybe.

Sőt szolgáltatásokra költötték a legtöbbet, összesen 710 ezer eurót, ezen belül a legtöbbet, 531 ezret az ügyvédi költségek vittek el. Az irodabérlés ehhez képest csak 42 ezer eurót vitt el. Fizetésekre összesen 135 ezer eurót költöttek.

Ahogy a HVG megírta, 2020 végén, másfél évvel azután, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter kész tényként bejelentette azt, tényleg sikerült lezárni a tranzakciót. Az ügylet természetesen látszik az Adria Port beszámolójában, a cég gazdagabb lett 23,6 millió euró értékű telekkel és épülettel. Illetve lett egy 1,9 millió euró értékű vállalati részesedése – ez az Aquila nevű olasz cég 100 százalékos tulajdonrésze, ebben a cégben van a megvásárolt kikötőüzemeltetési koncesszió.

Az Adria Port továbbá 85 ezer euró értékben könyvelt bútorokat, számítástechnikát, gépeket. 1,4 ezer euró értékben Microsoft programokat. A félmillió forint Microsoft programokért tulajdonképpen nem sok, egy vállalati Win10 licenc egyetlen eszközre 80 ezer forint.

Az Adria Port a nagybevásárlással sem költekezett ki, még mindig van 16 millió euró bankbetétje. Ehhez persze kellett a szintén decemberben végrehajtott 15 millió eurós (vagyis 5,5 milliárd forintos) tulajdonosi (vagyis állami) tőkeemelés.

A kikötői terület és a koncesszió (amely egyébként 2074-ig él, így már rég nem 60 éves, ahogy a külügyminiszter bemutatta) ugyan végre a magyar állam tulajdonába került, de működő kikötő és logisztikai központ még jó ideig nem lesz ott – ha egyáltalán lesz. A külügyminisztérium januárban elismerte a HVG-nek, hogy a terület fejlesztéséről még meg kell állapodni az olasz hatóságokkal, csak ezt követően kezdődhet majd a kivitelezés.

Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz

Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.

hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.