Váratlan körülmények (koronajárvány?) miatt visszavonta a mentőszolgálat járműmegrendelésén adott ajánlatát a BM Heros állami cég, amely évek óta a gyártja a mentők járműveit. Ezért (is) kapott 1,4 milliárdért új üzemcsarnokot. Más ajánlat nem volt, a mentők újra kiírják a beszerzést.
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) eredménytelenül zárta a 2021-2022 évekre szóló, mentőjárművek beszerzésére kiírt közbeszerzését – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Az eljárás azért lett eredménytelen, mert csak egyetlen cég adott be ajánlatot, azt azonban később (még a bírálat előtt) visszavonta.
Az OMSZ 3,2 milliárd forintot szánt a beszerzésre, ebből nagyjából 99 járművet vettek volna – de keretszerződést terveztek kötni, vagyis lehet, hogy nem költötték volna el a teljes összeget.
A beszerzés kútba esése a mentőszolgálat működésében nem okoz fennakadást
– közölte az OMSZ a hvg.hu-val. És új eljárást kívánnak lefolytatni, de ennek részleteiről nem adhatnak tájékoztatást, amíg ki nem írják.
Az egyetlen ajánlattevő, a BM Heros LEK nevű állami kft. a hvg.hu-nak azzal indokolta ajánlata visszavonását, hogy
az ajánlattételi határidő lejártát követően beállt, előre nem látható körülmény miatt a teljesítés a pályázó számára kockázatot jelentett volna.
Nem részletezték, hogy mi volt az „előre nem látható körülmény”, de jó eséllyel a koronavírus-járványról van szó, amely alaposan keresztbe tett az egész gépjárműiparnak, a szektor Magyarországon is gyakorlatilag hetekre teljesen leállt. A működés még most sem tért vissza a normál kerékvágásba, és az előrejelzések szerint még pár évig nem fog.
Az eredmény borítékolható volt, az nem, hogy visszalépnek
A BM Heros azt ígéri, „új eljárás esetén meg fogja fontolni az ajánlat beadását”.
Utóbbi ígérethez érdemes megjegyezni, hogy a BM Heros évek óta sorozatban nyeri a mentőszolgálat járműbeszerzéseit, ráadásul 2019 végén adták át az új gyártócsarnokukat, „a létesítmény egyebek mellett az Országos Mentőszolgálat számára készülő mentőautók gyártására is szolgál” – olvasható a korabeli kormányközleményben. Mindennek fényében borítékolható volt, hogy a BM Heros elindul az OMSZ legújabb közbeszerzésén is, és a legcsekélyebb meglepetést sem okozta volna, ha megnyerik. Vélhetően meg is nyerték volna, ha nem vonják vissza az ajánlatukat, hiszen más ajánlattevő nem volt. Esetleg akkor bukhatták volna el, ha valamilyen hibát, szabálytalanságot vétenek az ajánlatukban.
A közbeszerzési eljárásban egyébként érkeztek tájékoztatáskérések a mentőszolgálathoz, azt nem tudni, hogy a BM Herostól-e, vagy más érdeklődőtől. Ismerve az OMSZ és a BM Heros sokéves együttműködését, esélyes, hogy más érdeklődőtől, aki végül nem adott be ajánlatot.
A csarnok 1,4 milliárdos állami támogatással épült
A kormány 1,4 milliárd forintot adott a cégcsoportnak az új csarnok felépítésére. A csarnok ünnepélyes átadóján Góra Zoltán országos katasztrófavédelmi főigazgató beszámolójában elhangzott, hogy a BM Heros 2017 óta már háromszáztíz új mentőautót szerelt össze, a 2019-es pályázat pedig újabb százhatvan járműről szól, amelyeket 2020 márciusáig szerelnek össze. A rendezvény keretében tizenöt, Mercedes alvázra épített mentőautót adtak át a mentőszolgálatnak.
Itt érdemes hangsúlyozni, hogy a BM Heros csak összeszerelést végez, nem a nulláról gyárt járműveket – így a koronavírus okozta fennakadások különösen érzékenyen érinthetik a céget. Például ha nem tudják beszerezni az alvázakat a Mercedestől, akkor járműveket sem tudnak összeszerelni.
Nem véletlen, hogy a gyártócsarnok átadóján a katasztrófavédelem főigazgatója beszélt, a BM Heros második legnagyobb megrendelője ugyanis a katasztrófavédelem. Ami azt illeti, a BM Heros 2019-es beszámolójának tanúsága szerint legnagyobb megrendelői a mentőszolgálat után kivétel nélkül a katasztrófavédelem különféle szervezeti egységei.
A tűzoltóautóik vacakra sikerültek
A BM Heros gyártotta (a Rábával együttműködve, Renault-alvázra) azt a 108 darab saját fejlesztésű Heros Aquadux-X 4000 típusú tűzoltóautót (szaknyelven: gépjárműfecskendőt) a katasztrófavédelemnek, amelyekért a Belügyminisztérium 14,5 milliárdot fizetett uniós forrásból.
A darabár így 130 millió forintra jött ki, igaz, a piacon neves külföldi gyártóktól olcsóbban is tudtak volna vásárolni. A magyar tűzoltók (a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete) korántsem voltak elragadtatva a magyar tűzoltóautóktól, gondot okozott a gyenge motor, a korszerűtlen fék, a tűzoltó-berendezések nem célszerű elhelyezése. A tűzoltók kifogásolták azt is, hogy a kocsikból hiányzik a XXI. századi technológia, így nem építettek beléjük sem légzsákokat, sem vezetéstámogató rendszereket (a blokkolásgátló kivételével), de a csúcs, hogy a Heros Aquadux-X 4000 típusú autó „korlátozottan alkalmas területoltásra”, vagyis lángoló mezők, búzatáblák oltására. Amíg a korábban használt tűzoltóautók lehetővé tették a menet közbeni oltást, vagyis a „locsolóautó” üzemmódot, erre a magyar tűzoltóautó alkalmatlan.
Egy ilyen jármű borult fel 2019 őszén egy diákoknak tartott bemutató közben, öt tűzoltó sérült meg.