Megroggyantak a magyar buszos cégek, sok sofőr inkább a Volánhoz ment dolgozni.
A koronavírus-járvány miatt eltűnt a buszos turizmus, és a külföldi és belföldi diákutazási programokat is törölték, egyedül a munkásszállításban bízhattak a vállalkozások, közölte a 24.hu-val a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor, valamint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere, Árvay Tibor.
A portál arról számolt be, hogy február 1. és április 15. között 6700 autóbuszt vontak ki ideiglenesen a forgalomból, miközben összesen 10 500 különjárati autóbuszról tud a NiT Hungary.
A kivonással a nem használt járművekre megspórolható a gépjárműadó és a kötelező biztosítás, de a sofőrök esetében nincs járulékkedvezmény, ezért sok dolgozót el kellett küldeni.
A 24.hu a foglalkoztatáspolitikai államtitkárságtól kapott adatok alapján azt írja, hogy az április 15-ig tartó időszakban 2350 olyan új munkanélkülit regisztráltak, akinek D kategóriás jogosítványa van. Dittel Gábor szerint a különjárati buszok vezetői közül került ki az a mintegy 160 sofőr is, akiket a Volán vett fel nemrégiben.
A két érdekképviselet szerint a buszosok jövője is bizonytalan. A be- és kiutaztatás újbóli fellendülésére az idén kicsi az esély, a belföldi turizmus pedig inkább az egyéni utazásokra épül, ezért nem számítanak arra, hogy ebben az évben visszatérhet a korábbi forgalmuk.
Nem tudni, hogy a vállalkozások meddig bírnak fennmaradni bevétel nélkül vagy minimális bevétellel, a becslések szerint talán 2022 tavaszára lehet újra olyan az idegenforgalom, mint 2019-ben volt, amennyiben nem lesz a vírusnak újabb hulláma.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete több támogatási javaslattal is fordult a döntéshozókhoz, kérték a járulékmentességet, a sávos piacfelügyeleti díj átmeneti eltörlését, illetve hogy az éves autópálya-matricáknál kaphassanak egyéves hosszabbítást, és csak 2022. január 31-én járjon le az érvényességük, de eddig nem jártak sikerrel.
A fuvarozók egyesülete szerint az autóbuszos személyszállító cégeknél a 2021-es idegenforgalmi szezon kezdetéig kellene meghosszabbítani a csökkentett munkaidős bértámogatást, ami segítség lenne azon cégeknek, amelyek eddig meg tudták tartani az embereiket.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)