Csődvédelmet kért a Bónusz Brigád, hogy áthidalja fizetési nehézségeit, ám ez partnerei életét nehezítette meg, hiszen a korábban megvett utalványok alapján még teljesíteniük kell. Az egyébként sem túl nyugodt kedélyeket egy új szerződéstervezet is felborzolta.
Ahogy arról korábban a hvg.hu elsőként beszámolt, a kuponok forgalmazásával foglalkozó Bónusz Brigádnak fizetési nehézségei adódtak, emiatt a cég csődvédelmet kért. A csődeljárás célja, hogy a cég megegyezzen azokkal, akiknek tartozik, ezzel elkerülje a felszámolást, és ezzel garantálja további működését.
A cég tájékoztatása szerint az ügyben majdnem 100 partner érintett. Közülük többen már akkor feszültek voltak, amikor kiderült: a cég csúszik a kifizetésekkel. A helyzet pedig az elmúlt hetekben még rosszabb lett, a kijárási korlátozások megszüntetésével ugyanis előkerültek azok a vevők, akik még a csődeljárás előtt vásárolták meg a kuponjaikat, és most váltanák be.
Késik a kifizetésekkel a Bónusz Brigád, egyre idegesebbek a cégek
Fizetési nehézségei támadtak a Bónusz Brigádnak - értesült a hvg.hu. Több olyan céggel is beszéltünk, amelyeknek tartoznak, közülük egy partner ezek után nem biztos, hogy ki tudná szolgálni azokat, akik már megvették a kupont. A Bónusz Brigád alapítója azt mondja, ezek nem fizetési nehézségek, hanem "méltányosságot és haladékot kértek, kevesebb mint 100 partnertől".
"Dilemmáztam, hogy mit csináljak? Végül arra jutottam, hogy azokat a vendégeket, akiknek már azelőtt megvolt az időpontja, hogy bezártunk volna, de a járvány miatt nem tudtuk kiszolgálni, kezelem, a többieknek viszont azt mondtam, kérjék vissza a Bónusz Brigádtól a pénzüket. Ők nagyon megértőek voltak, egyetlen vevő volt, aki fel volt háborodva, de a vagdalkozásnál tovább nem jutott" – mesélte a hvg.hu-nak az egyik partner, aki kozmetikai stúdiói test- és lézeres kezeléseit reklámozta a kuponos oldalon.
Egy másik partner, akinek 1 millió forinttal tartoznak, azt mesélte a hvg.hu-nak, ő nem tagadja meg a kuponbeváltást, de a szolgáltatás teljesítésének időpontját elhalasztotta. "Rettenetesen bánt. Nekem is van presztízsveszteségem, eddig csak 5-ös értékelésem volt, és nyilván azok az ügyfelek, akik most hoppon maradnak, rám is fognak haragudni, holott nekem semmi közöm a dologhoz. De egyéni vállalkozóként én ennél többet nem tudok a nyakamba venni" – magyarázta.
A két stratégia közül jogi szempontból inkább a második állja meg a helyét, legalábbis erre lehet következtetni abból, amit a hvg.hu-nak mondott Madocsai Kinga, a SimpLEGAL Madocsai Ügyvédi Iroda ügyvédje, aki több Bónusz Brigád partnert képvisel. Az ügyvéd elmondta:
a partnerek a fizetési késedelemre hivatkozva jogszerűen nem tehetik meg, hogy nem teljesítik a továbbiakban a szerződést, és azt sem mondhatják, hogy elállnak a szerződéstől vagy felmondják azt,
hiszen “ha a csődeljárás alatt egy adós cég szolgáltatói ezt mind megtehetnék, a csődvédelem jogintézménye és a törvényes fizetési haladék nem töltené be a céges működés újraszervezését lehetővé tevő védelmi funkcióját, nem lenne értelme csődeljárást indítani”.
Nyitva állhat azonban számukra egy jogszerű lehetőség: az sok esetben nincs meghatározva, hogy a partnereknek pontosan mikor kell a szolgáltatást teljesíteniük. Előfordulhat például egy lovas élmény esetében, hogy a partner beváltja a kupont a beváltási határidőn belül, de csak őszre ad konkrét időpontot. Így teljesítette a szerződést, hiszen nem tagadta meg a bónusz beváltását és a szolgáltatást, a teljesítés határidejét viszont – a szerződés keretein belül maradva – kitolta addig, amíg esetlegesen véget ér a csődeljárás.
Egyelőre azonban azt sem lehet tudni, pontosan mikor juthatnak hozzá a partnerek bármilyen kifizetéshez, ez tovább fokozza a bizonytalanságot. A cégnek a csődeljárás előtt keletkezett követeléseket egyelőre nem kell kifizetnie, csak miután megszületett a csődegyezség, vagy, ha az nem lesz, akkor a felszámolás során. Arra viszont van törvényes lehetőség, hogy az adós cég az úgynevezett csődköltségeket (vagyis a csődeljárás kezdete óta beérkező számlákat) előbb és még a csődeljárás alatt kifizesse a partnereknek.
E speciális konstrukciónál viszont nagyon nem mindegy, hogy pontosan mi tartozik bele ebbe a kategóriába. Például, ha azt mondják, hogy azok a bónuszok nem, amelyeket a csődeljárás kezdete előtt vásároltak meg a vevők, akkor azokat akkor sem kell kifizetni a csődeljárás alatt, ha most váltják be őket.
"Ha nagyon szigorúan húzzák meg a vonalat, akkor a vállalkozók a csődeljárás alatt nem számíthatnak a kifizetések elkezdésére, mert követelésüknek egy része sem tartozik a csődeljárás alatti működési költségek kategóriájába – hangsúlyozta Madocsai Kinga. Most nyújtottunk be egy kérelmet a vagyonfelügyelőhöz, amelyben kérjük a hivatalos álláspontot ezzel kapcsolatban, leszögezve azt, hogy az elhatárolási pontok közül időrendben a legkésőbbi segítené elő leginkább a hitelezők és az adós fokozott együttműködését, illetve egy esetleges csődegyezség megszületését. Ez biztosítaná, hogy az eddig kifizetetlen partnerek érdekeltek és motiváltak legyenek a cég működőképességének fenntartásában, ajánlatok esetleges további futtatásában a kupon értékesítő oldalon a csődeljárás alatt és után" – tette hozzá a szakértő.
Nem nyugtatta le a kedélyeket az sem, hogy a partnerek egy része a napokban levelet kapott, amelyben egy újabb szerződés megkötésére kérik őket.
"Nem zárkóztam volna el, hogy új szerződést kössek velük, de sokkal kedvezőbb feltételekkel. Úgy gondoltam, hogy majd szépítenek, de ugyanazzal a pimaszsággal ugyanazt a szerződést elküldeni, meredeknek tartom" – mondta a kozmetikai cégeket üzemeltető partner.
Madocsai Kinga szerint az új szerződéssel kapcsolatban arra jutottak, hogy az nem tartalmaz semmilyen lényegi módosítást az ügylet eddigi kereteihez képest, sőt van, akinél az új szerződés a 15, illetve 8 munkanapos fizetési határidőt 30 napra módosítaná. Tehát van, akiknek még rosszabb is lenne az új, mint a régi.
A szerződéstervezetet egyébként nem kell aláírni. "A partnerek részére küldött félreérthető kommunikáció ellenére a kifizetéseknek, a csődeljárás alatti működési költségek folyósításának nem feltétele új szerződés megkötése vagy korábbi szerződés módosítása, ahogy azt a vagyonfelügyelő is megerősítette számunkra. A legközelebbi érdemi kezdeményezésnek a cég részéről egy jóval előremutatóbb, életképesebb és a jelenlegi üzleti modell újragondolásával is számoló javaslatnak kell lennie ahhoz, hogy ne veszítse el a partnerei üzleti bizalmát és működőképes maradjon" – szögezte le.
Kerestük a Bónusz Brigádot és a vagyonfelügyelőt is, helyettük a társaság ügyvédje jelentkezett. Telefonon azt mondta, hogy a vagyonfelügyelő nem nyilatkozik, és nekik sem engedélyezi, hogy nyilatkozzanak a kialakult helyzettel kapcsolatban. „Nem arról van szó, hogy bujkál a Bónusz Brigád, a kialakult jogi helyzetben a vagyonfelügyelő nem engedélyezi, hogy nyilatkozatot tegyen a tulajdonos vagy az ügyvezető”.
Azt is megtudtuk, hogy június 3-án lejár az a 30 napos időszak a csődeljárásban, amely rendelkezésére áll a kifizetetlen vállalkozóknak arra, hogy bejelentsék a fennálló követeléseiket a vagyonfelügyelőnek és az adósnak. Akik határidőn belül nem jelentették be a hitelezői igényüket, azokra nemcsak a csődegyezség hatálya nem fog kiterjedni, de később sem fogják tudni behajtani a követelésüket.