A debreceni BMW-gyár tervezett infrastruktúrára nem készült el a 2019 szeptemberében kötött szerződésben foglalt határidőre. Ezért ezt most módosítani kellett. A gyár 5 millió eurót később fizet.
Több, a debreceni BMW-gyár építését érintő határidő is módosult. Erről először a Debreciner.hu számolt be.
A lap emlékeztetett, hogy a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú projektcég, a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. és az autógyár abban állapodott meg 2019 szeptemberében, hogy 2020. május 29-én lezárják az adásvételt. Ennek azt a feltételt szabták, hogy ekkorra helyben nemcsak a terepet készítik elő, hanem az infrastruktúra, úgy, mint áram, gáz, ivóvíz, szennyvíz-, és csapadékvíz-elvezető, internet is lesz a területen, továbbá elkészül az ipari park megközelítésére szolgáló út és a vasúti terminálhoz vezető magánút is.
A földmunkákkal időre végeztek, az infrastruktúra kiépítése azonban még várat magára. Ezért kellett a munkálatok határidejét módosítani. Eszerint
- a telekommunikációs hálózat kiépítésénél 2021. 12. 31.,
- az ivóvíz ellátás kiépítésénél 2021. 05. 31.,
- a szennyvíz-elvezetés kiépítésénél 2021. 05. 31.,
- a gáz ellátás kiépítésénél 2021. 03. 31.,
- az esővíz elvezetés kiépítésénél 2021. 02. 28.,
- az út csatlakozás kiépítésénél 2021. 12. 31.,
- az intermodális központ kiépítésénél 2023. 12. 31. lett az új határidő.
Korábban a hvg.hu is megírta, hogy a világjárvány világgazdaságra tett hatásával indokolták, hogy a gyár építése egy évet csúszik. A BMW takarékossági okokból több beruházását is felfüggeszti. Az ilyen jellegű költségeket a tavalyi 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra csökkentik 2020-ban – ezt mondta Nicolas Peter pénzügyi igazgató a cég sajtótájékoztatóján.
Ennek ellenére Szijjártó Péter több fórumon, legutóbb a gyár építési területén cáfolta, hogy egy évet csúszna a munka, a miniszter azt mondta, egyeztetett a vállalat vezetőivel, akik arról biztosították, hogy továbbra is elkötelezettek amellett, hogy elkészüljön a gyár Debrecenben. Szerinte csak apróbb csúszás képzelhető el.
Ehhez képest újabb csavar a történetben, hogy nem kizárólag a világjárvány miatt, hanem az elhúzódó munkák miatt is később lesz az átadás - ez derül ugyanis ki a most módosítandó szerződésből.
Kerestük a debreceni önkormányzatot, hogy megtudjuk,
- valóban azért késik-e a beruházás, mert nem készült el minden időben,
- egészen pontosan mely munkákról van szó, és azok mennyit késnek?
Konkrét válaszok helyett közleményt kaptunk, ebben azt írja az önkormányzat „az eredeti szerződésben foglaltakhoz képest a felek közös megegyezéssel néhány fejlesztési elem vonatkozásában határidő módosításokat fogadtak el. Ezen változtatások az ipari területen kívüli infrastruktúrákra vonatkoznak és illeszkednek a BMW beruházási ütemtervéhez, így semmilyen tekintetben nem akadályozzák az ipari területen belüli további fejlesztéseket. A határidő módosítással érintett fejlesztések: telekommunikációs hálózat, ivóvíz, szennyvíz, csapadékvíz-vezeték, gázellátás, útcsatlakozások, intermodális központ”.
A közleményből az is kiderül, hogy az átütemezéssel egyetemben a vételárból történő visszatartás összegét is módosították, 3 millió euróról 5 millióra.
A visszatartott összeg, az egyes fejlesztési elemek megvalósulásával párhuzamosan csökken
– olvasható a közleményben.
Az egyébként közgyűlési határozatot igénylő kérdésben, a határidők és a szerződés módosításában egyedül a polgármester döntött, mert a koronavírus miatt a képviselőtestület nem ülésezik Debrecenben.