author
Szerzőnk Balla Györgyi

A debreceni BMW-gyár tervezett infrastruktúrára nem készült el a 2019 szeptemberében kötött szerződésben foglalt határidőre. Ezért ezt most módosítani kellett. A gyár 5 millió eurót később fizet.

Koronavírus-világjárvány

A második hullámra készül a világ, miután számos országban újra megemelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. A 2019 végén kitört világjárvány már eddig is több százezer beteg halálát okozta, a gazdasági károk pedig felbecsülhetetlenek. Igyekszünk mindenről tájékoztatni olvasóinkat, tartsanak velünk, olvassák cikksorozatunkat.

Több, a debreceni BMW-gyár építését érintő határidő is módosult. Erről először a Debreciner.hu számolt be.

A lap emlékeztetett, hogy a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú projektcég, a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. és az autógyár abban állapodott meg 2019 szeptemberében, hogy 2020. május 29-én lezárják az adásvételt. Ennek azt a feltételt szabták, hogy ekkorra helyben nemcsak a terepet készítik elő, hanem az infrastruktúra, úgy, mint áram, gáz, ivóvíz, szennyvíz-, és csapadékvíz-elvezető, internet is lesz a területen, továbbá elkészül az ipari park megközelítésére szolgáló út és a vasúti terminálhoz vezető magánút is.

A földmunkákkal időre végeztek, az infrastruktúra kiépítése azonban még várat magára. Ezért kellett a munkálatok határidejét módosítani. Eszerint

  • a telekommunikációs hálózat kiépítésénél 2021. 12. 31.,
  • az ivóvíz ellátás kiépítésénél 2021. 05. 31.,
  • a szennyvíz-elvezetés kiépítésénél 2021. 05. 31.,
  • a gáz ellátás kiépítésénél 2021. 03. 31.,
  • az esővíz elvezetés kiépítésénél 2021. 02. 28.,
  • az út csatlakozás kiépítésénél 2021. 12. 31.,
  • az intermodális központ kiépítésénél 2023. 12. 31. lett az új határidő.

Korábban a hvg.hu is megírta, hogy a világjárvány világgazdaságra tett hatásával indokolták, hogy a gyár építése egy évet csúszik. A BMW takarékossági okokból több beruházását is felfüggeszti. Az ilyen jellegű költségeket a tavalyi 5,7 milliárd euróról kevesebb mint 4 milliárd euróra csökkentik 2020-ban – ezt mondta Nicolas Peter pénzügyi igazgató a cég sajtótájékoztatóján.

Ennek ellenére Szijjártó Péter több fórumon, legutóbb a gyár építési területén cáfolta, hogy egy évet csúszna a munka, a miniszter azt mondta, egyeztetett a vállalat vezetőivel, akik arról biztosították, hogy továbbra is elkötelezettek amellett, hogy elkészüljön a gyár Debrecenben. Szerinte csak apróbb csúszás képzelhető el. 

Ehhez képest újabb csavar a történetben, hogy nem kizárólag a világjárvány miatt, hanem az elhúzódó munkák miatt is később lesz az átadás - ez derül ugyanis ki a most módosítandó szerződésből.

Kerestük a debreceni önkormányzatot, hogy megtudjuk,

  • valóban azért késik-e a beruházás, mert nem készült el minden időben,
  • egészen pontosan mely munkákról van szó, és azok mennyit késnek?

Konkrét válaszok helyett közleményt kaptunk, ebben azt írja az önkormányzat „az eredeti szerződésben foglaltakhoz képest a felek közös megegyezéssel néhány fejlesztési elem vonatkozásában határidő módosításokat fogadtak el. Ezen változtatások az ipari területen kívüli infrastruktúrákra vonatkoznak és illeszkednek a BMW beruházási ütemtervéhez, így semmilyen tekintetben nem akadályozzák az ipari területen belüli további fejlesztéseket. A határidő módosítással érintett fejlesztések: telekommunikációs hálózat, ivóvíz, szennyvíz, csapadékvíz-vezeték, gázellátás, útcsatlakozások, intermodális központ”.

A közleményből az is kiderül, hogy az átütemezéssel egyetemben a vételárból történő visszatartás összegét is módosították, 3 millió euróról 5 millióra.

A visszatartott összeg, az egyes fejlesztési elemek megvalósulásával párhuzamosan csökken

– olvasható a közleményben.

Az egyébként közgyűlési határozatot igénylő kérdésben, a határidők és a szerződés módosításában egyedül a polgármester döntött, mert a koronavírus miatt a képviselőtestület nem ülésezik Debrecenben.

Koronavírus-világjárvány
A sorozat további cikkei

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!