A szlovén és a macedón kormány felkérésére is indított járatot a magyar légitársaság, de több másik ország kormányával tárgyalnak.
Több kelet-közép-európai államnak is segít a magyar hátterű Wizz Air diszkont légitársaság, a Váradi József vezette cég védekezéshez szükséges felszereléseket szállító gépeket és mentesítő járatokat is üzemeltet.
Váradi József a Reuters hírügynökségnek azt mondta, kormányok és egyéb szervezetek is kérték a segítségüket, de ezek a járatok nem a profitteremlésről szólnak. "A legfontosabb dolog, hogy segítsünk."
Magyarországra az elmúlt hetekben több járattal Kínából szállítottak a koronavírus-járvány miatt különböző védőfelszereléseket és lélegeztetőgépeket, Los Angelesből és Miamiból pedig nem kereskedelmi járaton magyarokat szállítottak Budapestre a múlt héten.
Utóbbi esetben, bár az MTI-hírben nem kereskedelmi járatról beszéltek, nem ingyen volt az út az utasok számára, egységesen 880 amerikai vagy 1240 kanadai dollárba kerültek (kb. 287 ezer forint).
A Wizz Air emellett a szlovén és macedón kormány felkérésére is üzemeltetett különböző járatokat, és tárgyalást folytatnak több más régióbeli ország kormányával is.
Ezekre a légitársaság a flotta 10 százalékát (12 repülőgépet) és kétszáz fő hajózó személyzetet biztosít.
Rendkívül komoly bajban vannak a légitársaságok világszerte. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) úgy számol, hogy ha a világ három hónap alatt túl lenne a járvány nehezén, és fel lehetne oldani a nyár elejére a repülési korlátozásokat, akkor a bukás nagyjából 252 milliárd dollár, azaz 81 ezer milliárd forint lehetne.
A Wizz Air több mint három hete arról számolt be, hogy március végéig 40 millió euró kárt szenved el a koronavírus-járvány miatti keresletcsökkenés és a repülési tilalmak miatt. A múlt héten, amikor arról érdeklődtünk, készítettek-e új számításokat, azt válaszolták, hogy a világszerte gyorsan változó helyzetben nem kívánnak újabb előrejelzést megfogalmazni.
A légitársaság gépeinek 84 százaléka kényszerült a földre. További részletek itt:
Több tízezer milliárd forintra lenne szükség, hogy ne omoljon össze a világ légi közlekedése
Ilyen még a gazdasági válságok alatt sem volt: egy hónap alatt a nulla közelébe esett a világ légi forgalma, az elemzők a saját néhány héttel korábbi ultrapesszimista becsléseiket már a legjobb lehetséges forgatókönyvnek látják, több tízezer milliárd forintnyi pénzt bukhat a szektor.