Több ezren jelentettek tavaly a NAV-nak nyugtát nem adó boltosokat és egyéb gyanús eseteket.
Tavaly szeptemberig közel 7000 közérdekű, lakossági bejelentés érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), amelyeknek 35 százaléka névtelen volt. Cégek és magánszemélyek vélt vagy valós, de szabálytalan, kétes ügyeire hívják fel ezek során a hatóság figyelmét, amelyek időnként információkat, időnként viszont csak megérzéseket tartalmaznak – írta meg a Magyar Nemzet a NAV tájékoztatása alapján.
Az adatok szerint az háborítja fel a leginkább az embereket, ha nem kapnak nyugtát a boltban, de foglalkoztatáshoz fűződő konkrét szabálytalanság is gyakran szerepelt a bejelentések között. Többek pedig már egy drágább vagyontárgy láttán is adókerülést sejtenek és a NAV-hoz fordulnak. A panasztételek formailag nagyon széles skálát fednek le: az egészen részletes, több oldalas, pontos leírásoktól a nagyon rövid, beazonosításra alkalmatlan információkig találkoztak a hatóság emberei a bejelentésekkel.
A bejelentések több mint negyedénél, 1600 ügynél indított a NAV különböző típusú vizsgálatot és majdnem 330 zárult valamilyen szabálytalanság, vagy hiányosság megállapításával – az ezekből kiszabott bírságok több mint 360 millió forintot tettek ki. Tavaly az informatikai rendszer fejlesztésével könnyebbé tették a bejelentéseket, de az a tendencia, hogy egyre kevesebb ilyen bejelentés érkezik a hatósághoz.