Szlovákia és Magyarország az elsők között szenvedné meg az amerikai autóipari védővámok bevezetését - írja a Bloomberg.
Kelet-Európát is komolyan érinthetik az Egyesült Államok által bevezetni kívánt autóipari védővámok - írja a Bloomberg. Az Egyesült Államok ugyanis kereskedelempolitikájának szigorítására készül, sajtóértesülések szerint az amerikai kereskedelmi minisztérium nemzetgazdasági kockázatnak tekinti a nagymértékű jármű- és alkatrészimportot az Egyesült Államokba, és Donald Trump elnök erre hivatkozva védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is.
A Bloomberg azt írja, az autóimportra kivetett vámok Németországot sújthatják a leginkább, de olyan országok is megszenvedhetik a döntés hatásait, amelyeket egyébként Trump-párti kormányok vezetnek - a lap Olaszországot és Magyarországot nevesíti is.
A lap idézi, hogy az Egyesült Államokba 15 országból érkezik a legtöbb autó, Németország, Olaszország, Nagy-Britannia és Svédország mellett pedig Szlovákia, Magyarország és Finnország is köztük van, így közvetlenül is érintheti Magyarországot a védővámok bevezetése, de a magyar, lengyel, cseh és osztrák iparra a német kapcsolatai miatt közvetetten is hatással lehet a döntés.
A lap idéz egy közgazdászt, akinek tavalyi számításai szerint az amerikai autóimportra kivetett vámok 0,5-0,9 százalékkal módosíthatja a magyar, szlovák, cseh és osztrák gazdasági teljesítményt. Bár megfelelő adatok hiányában egyelőre nehéz pontosan megbecsülni a védővámok hatását, a lap azért megjegyzi, hogy mivel a magyar és szlovák autóipar szinte teljes egészében exportra termel, ezért ez a két ország rövidtávon elsőként szenvedné meg a döntést.
A lap szerint ezért a vámok bevezetése komolyan ronthatná Amerika megítélését azokban a közép- és kelet-európai országokban is, amelyekben eddig az viszonylag pozitív volt.