Vállalkozás hvg.hu 2018. május. 20. 09:02

Nagy átverés készül, kitört a nagy francia camembert-forradalom

Szabadság, egyenlőség, camembert - ez a jelszava a legújabb francia lázadásnak. Harminc, egyenként több Michelin csillaggal rendelkező séf írta alá azt a felhívást, amely eredetileg a Libération című napilapban jelent meg, de az egész francia sajtó átvette. Mert itt komoly nemzeti ügyről van szó.

A camembert sajt kb. úgy reprezentálja az országot, mint a bordeaux-i bor, a szarvasgomba vagy általában a legendás francia konyha. Az angolszász világ sztárséfjei is csak hosszú francia tanulmányút után váltak igazán menőkké Amerikában, Ausztráliában, Nagy-Britanniában vagy Kanadában. Szóval vannak dolgok a francia kulináris kultúrában, amelyek egyediek, századok óta léteznek és ma is meghatározóak. De a globalizált élelmiszerpiac számára az eladott mennyiség fontosabb, mint termék minősége. A nagy francia tejipari cégek, elsöprő piaci erejükkel visszaélve megállapodtak a hagyományos, nyers tejből készült camembert gyártó normandiai termelőkkel, hogy 2021 után már a pasztörizált tejből készült sajtra is ráüthető a termék eredetiségét jelző AOP bélyegző. A csillagos séfek és a normandiai termelőket egyesítő szövetség elnöke szerint viszont ez hatalmas átverés lesz. 

 A pasztörizált tejből készült sajt ízének semmi köze nem lesz a nyersből készülthöz, de ugyanazt a címkét viselheti majd. Tehát sok tízmillió fogyasztót vernek át világszerte a nagy cégek, és milliárdokat kaszálnak a hamis camembert eladásával. A hagyományos, valódi camembert mellett kiálló séfek és szakmai szervezetek Macron elnökhöz és az agrártárca vezetőjéhez is eljuttatták panaszukat. Hogy a lázadásnak lesz-e eredménye, kérdéses.

 Az valószínűsíthető, sőt biztos, hogy a hagyományos és valóban ízletes camembert készítése nem szűnik meg, de piaca beszűkül és a hagyományos sajt csak a gazdag ínyencek asztalára jut majd el. Az átlagos anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók pedig szerte Európában, az USA-ban vagy Kínában, sőt még Franciaországban is, a pasztörizált tömegtermelésből származó árut veszik meg a szupermarketekben, viszonylag olcsón. Hogy a valódi camembert íz milyen, azt egyébként úgysem tudja egy átlagos amerikai, ausztrál vagy kínai vásárló, és a trendek szerint hamarosan már egy fiatal francia sem tud majd különbséget tenni az igazi és a nagyipari között. De pont ez a taroló multi cégek stratégiája és sikerük titka.

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.