A német gyártó emblémáját viselő első magyar busz már el is készült.
Buszgyárat avattak ma Debrecenben. Az új magyar gyártó a Mercedestől vásárolja a motort és minden főegységet tartalmazó alvázakat, és azokra építi rá a saját fejlesztésű járműveket, amelyeket a németekkel kötött megállapodás alapján Mercedes-emblémával hoz majd forgalomba.
A busz hivatalos neve: Mercedes Reform 500 LE.
Utóbbi két betű azt jelenti, hogy low entry, azaz alacsony belépésű (az első két ajtó között alacsonypadlósként „viselkedik", a hátsó részébe két lépcsőfokon át lehet feljutni).
Az új gyárat a hajdúsági város helyi közlekedésében használt buszokat 2009 óta üzemeltető Inter Tan-Kerrel azonos cégcsoportba tartozó budapesti ITK Holding, illetve annak leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. építette. A tervek szerint ez még csak az első, jövőre a menetrend szerint ugyanennek a cégcsoportnak egy második autóbuszgyára is megnyílik a cívisvárosban.
A ma felavatott első gyár – hivatalosan oktatási-fejlesztési központ és kísérleti üzem – a szakemberek betanítását-képzését is szolgálja, de igazi gyár is lesz. Kossa György, az ITK elnök-vezérigazgatója a HVG-nek elmondta, hogy terveik szerint három műszakban évi 300 busz készülhet benne, a nagyobbikban pedig majd háromszor ennyi.
A közel 22 milliárd forintos beruházás tartalmazza a járműfejlesztés költségeit is. A szükséges összeg közel felét hitelből teremtették elő, és 1 milliárdos állami támogatásra is számíthatnak. A debreceni gyár(ak)ban összesen tizenkétféle autóbusztípus készül majd.