Sokan kritizálták a BKV-t, amiért alig sűrítette a 3-as metró pótlása idején az Újpestet a Lehel térrel összekötő 12-es és 14-es villamost. Megtudtuk, a BKV nem spórolás miatt nem növelte a villamosok számát, hanem azért, mert nincs elég ember, aki azokat elvezetné.
Többen kritizálták a BKV-t – az ettől eltekintve jól megszervezett – metrópótlás ügyében amiatt, hogy alig sűríti a 12-es és 14-es villamosokat. A pótlás idejére az eddig csak Angyalföldig közlekedő 12-est is behozták a Lehel téri ideiglenes metróvégállomásig, és háromkocsissá bővítették, és az eddig is a Lehel térig járó 14-essel együtt átnevezték 12M és 14M-re, ezzel is jelezve, hogy a metró helyett ezek igénybevételét ajánlják.
Azonban a menetrendből látszik, hogy csupán a csúcsórában és óránként egy-egy plusz indulással toldották csak meg a Lehel teret Újpest-Központtal összekötő járatokat. Ahogy várható volt, emiatt rendszeres a zsúfoltság a két vonalon.
Több forrásunk szerint a BKV azért nem sűrítette a villamosokat, mert régóta kevés a villamosvezető, és a jelenlegi hálózat fenntartását is csak komoly túlóráztatással lehet megoldani.
Az Indexnek Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgató is elismerte, hogy hétfőn, a metrópótlás első napján azért közlekedett kevesebb kocsi az 1-es villamoson, mert néhány sofőrt a 12M-re és 14M-re irányítottak.
Lapunk kérdésére Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke megerősítette: a létszámhiány létező probléma, a villamosoknál sokkal jelentősebb, és régebb óta jellemző, mint a buszoknál. A villamosvezetőknél a túlóráztatás is sokkal gyakrabban előfordul, mint a buszosoknál.
A BKV villamos ágazatánál meglévő komoly személyzethiányról szóló értesüléseinket több másik forrásunk is megerősítette, ezen belül különösen problematikusként jelölték meg a 12M és 14M metrópótló villamosokat is kiadó észak-pesti területet. A helyzetre rálátó forrásunktól azt is megtudtuk, hogy a főállású villamosvezetők beosztását egy ideje már csak a rendszeres túlóráztatás kötelezővé tételével tudják megoldani, ami azt jelenti, hogy eleve elveszik a pihenőnapjaik egy részét.
Forrásunk szerint különösen nehéz időszak várható az év hátralevő részében, mert az évi 300 órás túlórakeretet nem lehet túllépni, és az eddigi túlórázások mértéke miatt sok vezető ezt már hamarosan eléri. Az amúgy is stresszes munka mellett a rendszeres túlórázás és a pihenőnapok elvétele pedig ahhoz vezet, hogy a villamosvezetők közül egyre többen elégelik meg és mondanak föl a cégnél.
A BKV ugyan emelte a főállású járművezetők fizetését, azonban ennél lényegesen kevesebbel növelte a besegítő villamosvezetők juttatását, akik ezt igazságtalannak érzik, ezért közülük is sokan kevesebb munkát vesznek föl, vagy kilépnek a cégtől.
A BKV folyamatosan keres villamosvezetőket, azonban a pozícióra a szükségesnél kevesebben jelentkeznek. A létszámhiány egyébként az állami szektor más területeit is sújtja, pl. kevés az orvos és a mentős is.
Kérdeztük a BKV-t is a helyzetről, cikkünk megjelenéséig még nem válaszoltak.