Vállalkozás hvg.hu 2017. augusztus. 31. 12:10

A város, ahol ingyenessé teszik a veszteséges tömegközlekedést, hogy nyerjenek vele

A kísérlet a díjmentes tömegközlekedés bevezetésére 2015 óta zajlik. Azóta a hétvégéken ingyenes a busz a franciaországi Dunkerque városában és a környező 17 településen. Szombaton és vasárnap a kétszázezres agglomeráció lakói ingyen buszoznak. Más tömegközlekedési eszköz nincs is.

De még ez az egyetlen buszhálózat is nagyon kihasználatlan volt. Az agglomeráció lakóinak alig öt százaléka buszozott rendszeresen, 1 százaléka biciklivel járt dolgozni, mindenki más autózott. Ezért aztán Dunkerque a nem éppen hízelgő „tragacsok városa” címet érdemelte ki. Merthogy itt közlekedik relatíve a legtöbb környezetszennyező öreg autó. A hétvégi ingyenbusz Patrice Vergriete polgármester ötlete, és ezzel nyert helyhatósági választásokat 2014-ben. De ő a szombat-vasárnapi ingyenbuszt csak kísérletnek szánta, a végcél a teljes ingyenesség a hét minden napján.

 Holnaptól ebből az álomból valóság lesz. Az eddigi hétvégi tapasztalatok szerint szombaton harminc, vasárnap nyolcvan százalékkal többen buszoztak, mint a munkanapokon. A dunkerque-i agglomeráció buszhálózatának fenntartása kb. ötvenmillió euróba kerül, és a jegyeladásból származó bevétel ennek még a tizedét sem éri el. Vagyis a fizetős tömegközlekedés is ráfizetős a városi költségvetés szempontjából, méghozzá nagyon. Ezért a polgármester, aki egyébként városfejlesztéssel foglalkozó szakértő volt mielőtt a politikai pályára lépett, úgy gondolja, érdemes ingyenessé tenni – írja az AFP.

Ezzel elsősorban a szerény jövedelmű családoknak nyújtanak komoly segítséget az észak-franciaországi körzetben, amely nem a gazdaság prosperálásáról híres. Egy átlagos kisjövedelmű család eddig 600 eurót költött évente a buszra. Sok embert a mobilitás hiánya gátolt a munkahely keresésében. Aztán: Dunkerque belvárosa az utóbbi időben lepusztult, az ottani kereskedők sorra húzzák le a rolót. De ha ingyen lehet bebuszozni a külvárosokból a centrumba, változni fog a helyzet, állítja a polgármester.

Egyébként a kétezres évek eleje óta, a hetvenes évek kísérleteinek kudarcai után, reneszánsza van az ingyenes városi közlekedésnek világszerte. No persze főleg a kisebb településeken, Franciaországban harminc városi hálózat ingyenes. Sokak szerint nem ez a jövő, a jövedelmekhez kellene igazítani a közlekedési kedvezményeket. De a kétszázezres dunkerque-i agglomeráció már döntött. Nem csak a levegő lesz tisztább, ha kevesebben autóznak a régi, sokszor még dízeles tragacsokkal, hanem a város egész arculata is megváltozhat, ha a közlekedés ugyanolyan ingyenes közszolgáltatás lesz, mint az iskola.