A készülő Millenáris park közelében valamivel több mint 5 milliárd forintból építették át a hasonló nagyságú Széll Kálmán teret, a József nádor téren pedig 3 milliárdból alakítanak ki mélygarázst, az új zöld tér költsége azonban ennél jóval nagyobb, 17 milliárd körül lesz. Az Index megpróbálta kideríteni, miért.
A 17 milliárdos tervezett költségvetésbe a 4 milliárd forintra rúgó ingatlanszerzési költséget nem számolták bele, így a Millenáris park kialakítása több mint 20 milliárdba is kerülhet. Az Index megkereste Halmai Zoltánt, a projektet felügyelő Millenáris Széllkapu Nonprofit Kft. ügyvezetőjét, hogy megtudja, mennyibe kerülnek a fejlesztés egyes elemei.
Halmai Zoltán szerint az összköltség negyedéből fedezték a 2016 végéig tartó előkészítést, így a régi minisztérium és az ipari épületek bontását, a szennyeződésmentesítést, a talajmechanikai és az egyéb vizsgálatokat, valamint a tervek elkészítését.
A pénz háromnegyedét, valamivel több mint 13 milliárd forintot 2017-ben és 2018-ban használják fel. Körülbelül 10,6 milliárd forint megy el építőipari kivitelezésre, illetve 2 milliárd forint kertészeti munkákra.
A felszín alatti építményekre, főleg az 500 férőhelyes mélygarázsra, valamint a Fény utca – Kis Rókus utca közúti alagútra 5,7 milliárd forintot, a felszín fölötti építményekre pedig 1,5 milliárd forintot költenek. Parképítésre 2,8 milliárd forint szánnak és 700 milliót egy zöldfalra – utóbbi egy fémszerkezet lesz, amelyre növényeket futtatnak fel. Egyéb felszíni munkákra még 1,2 milliárdot, a régi Millenáris felújítására pedig 400 milliót szánnak.
Ezek azonban nem végleges számok, véglegesnek tekinthető adatok a kapcsolódó közbeszerzési eljárás lezárásáról szóló hirdetmény jövő heti megjelenése után lesznek – jegyzik meg a cikkben.
Halmai Zoltán a beruházás előnyei között említette, hogy a fejlesztéssel felértékelődik a parknak helyet adó ingatlan, és ebből a környékbeli ingatlantulajdonosok is profitálhatnak majd. Energetikai megtakarítás is várható, mert a nyári csúcshőmérséklet akár 3 fokkal is csökkenhet a környéken. Csökkenhet a zajszennyezés, nőhet a hely turisztikai vonzereje – sorolta.
Környezetvédők szerint a közeli bevásárlóközpontokban két nagy mélygarázs van, a terület pedig kiváló tömegközlekedéssel rendelkezik, ezért felesleges még egy mélygarázst építeni. Egy új mélygarázs ráadásul további forgalmat generál az amúgy is nagyon forgalmas környéken. Halmai Zoltán erre úgy reagált: a park helyén lévő ideiglenes parkoló kihasználtsága magas volt, valamint a „régi Millenárison” épülő táncszínház látogatóinak egy része sem tömegközlekedéssel érkezik majd oda.
Azt felvetették, hogy a mélygarázs nem akadályozza-e nagyobb fák ültetését a vékony talajréteg miatt. A válasz erre az volt, hogy a 2,5 hektáros park nagyjából 70 százalékán semmi nem korlátozza a fák gyökérzetének terebélyesedését. Az összesen 328 darab új fa többségét, 248-at erre a részre ültetik. A fennmaradó területen a tájépítészek a domborzati viszonyokat úgy alakították, hogy a 93 tetőkerti fa többsége 2-3 méter vastag termőföldbe kerülhessen – magyarázta.
A Fény utca forgalmát pedig azért fogják a Kis Rókus utca irányába átvezetni egy új alagúton át, hogy a régi és az új parkrész eggyé válhasson, és akadálymentes kapcsolat alakulhasson ki közöttük – derült ki Halmai Zoltán válaszából.