Beleszaladtunk Paul Allen, Microsoft-társalapító szuperjachtjába egy dél-francia hajógyár kikötőjében. Percekig gyalogoltunk, mire egyik végétől elértünk a másikig.
Igazi nagyvadra bukkantunk nemrég, amikor meglátogattunk egy elképesztő nemzetközi karriert befutó magyar hajóépítő vállalkozót a dél-franciaországi La Ciotat városka hajógyárában. A francia hajógyártás egyik meghatározó kikötőjében hosszabb-rövidebb ideig állomásozó kisebb-nagyobb vitorlás és motoros hajó között parkolt néhány luxusjacht is. Ezen a környéken ez voltaképpen nem is olyan nagy szó, hiszen
a Földközi-tenger az egyik legkedveltebb színtere a milliárdos rongyrázásnak,
elég csak az olyan kikötővárosokra gondolni, mint Antibes, Cannes, Hyéres, Nizza, Sainte-Maxime, Saint-Tropez, Toulon vagy éppen Monte-Carlo.
Többnyire egyformán fehér, lakótelep méretű – és ökológiai lábnyomú – többszintes rettenetek, helikopterleszálló(k), miegymás, a legnagyobb dilemma, hogy este melyik kabinban feküdjön le a tulaj. Persze körbejártuk ezeket, élőben még sosem láttunk ilyet, minden hatalmas és sok rajtuk, de egy idő után nem annyira érdekesek.
Egy külön mólónál volt azonban kikötve egy sötétkék – kicsit máris elegánsabb – monstrum, amely valószínűtlen méretekkel bírt, percekbe tellett, mire a parton elhaladtunk mellette. Octopus volt a neve, jól láthatóan más kategóriát képviselt, mint akár még a futurisztikus külsejű XXII. századi darabok is. Utánanéztünk és kiderült, nem véletlenül – és nem csak a méretei okán – akadt fenn rajta a szemünk,
egy igazi nagykutya a tulajdonos: Paul Allen, a Microsoft társalapítója.
Az már első látásra kiderült, hogy nem egy „egyszerű” luxusjacht mellett állunk. Felmenni nem lehetett ugyan a monstrumra, de sikerült róla közvetlen közelről lőni pár képet.
Többéves építés után 2003-ban bocsátották vízre a németországi Lürssen hajógyár – ahol kizárólag a vevők egyedi igényei szerint kivitelezett óriásjachtokat állítanak elő – dokkjában, az észak-németországi Brémában. Allen 200 – más források szerint 250 – millió dollárt pengetett ki a hajóért, aminek heti létezése 384 ezer dollárba fáj.
A felszereltsége sem akármilyen: az úszómedence és egy helikopterleszálló nagyjából alap. A 474 láb – 126,2 méter – hosszú Octopuson ebből kettő is van, mellettük kosárlabdapálya, mozi- és színházterem, hangrögzítő stúdió – ahol Mick Jagger is dolgozott – és 41 kabin, amelyekben 26 vendéget is el tudnak helyezni a tulajdonos és az 57 fős személyzet mellett.
A hajóban „utazik egy 63 lábas kishajó is, amely vendégek partra és onnan visszaszállítására szolgál, valamint két tengeralattjáró is – egyik 20, a másik 4 méter hosszú. A 9 ezer tonnás jacht 850 ezer literes tankjának egyszeri teletöltésével 8 ezer tengeri mérföldet képes megtenni. A szörnyet 8, egyenként 2400 lóerős dízelmotor hajtja, csúcssebessége 20 csomó – valamivel több, mint óránként 40 kilométer –, de 17 csomóval kényelmesen halad tartósan is. A hajó édesvíztartályában csaknem 175 ezer liter víz fér el.
Mondjuk, amikor berombol, például Antibes igazából halászfalusi méretű kikötőjébe egy ilyen 9 ezer tonnás szörny – itt meg is lehet nézni, hogy az milyen valójában –, nem kizárt, hogy a helyiek közül sokan Macre váltanak. Itt pedig azt is megnézheti, merre jár éppen az Octopus.
Allen egyébként az Octopus mellett fenntart egy kisebb jachtot is, a 162 millió dollárba kerülő, 302 lábas Tatoosh-t, amelyen 35 fős személyzet szolgál.