Értékben 15, mennyiségben 13 százalékkal emelkedett a forgalom a múlt év húsvéti időszakjában, tavalyelőtthöz viszonyítva. Erősen koncentrált a bolti eladás: a sonka közel háromnegyed részét 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben adták el.
Mintegy 7 milliárd forintnyi bevételt ér el a kiskereskedelem húsvét közeledtével a sonkákkal és a füstölt húsokkal, ez pedig 15 százalékkal több, mint tavalyelőtt – közölte a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat, amelynek adatai szerint a mennyiséget tekintve is 13 százalékkal emelkedett a forgalom, mintegy 3 700 tonnára. A sonka egész év alatt eladott mennyiségéből kiemelkedő arány, 21-22 százalék jutott a legutóbbi három évben a húsvét közeli két hónapra.
A felmérés szerint a fogyasztók igényessége jellemzi az ünnepi sonkapiacot, ugyanis átlag felett, 17 százalékkal bővült a magasabb minőségű főtt sonka eladása, az összes értékesítésből 90 százalékot vittek el múlt év március-április során a magasabb minőségű sonkák. További 10 százalék az egyéb sonka és a füstölt főtt szegmens részaránya.
Az árak idén csak kismértékben emelkedtek: egy kilogramm sonka tavaly március-áprilisi, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 1 881 forint volt, 2 százalékkal több, mint az előző évi hasonló periódusban.
Főtt sonkánál a szintén tavaly március-áprilisi kilogrammonkénti 2 026 forintos átlagár szintén plusz 2 százalékot jelent.
A legutóbbi évek húsvéti időszakaiban a sonkák körülbelül háromnegyedét 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben adták el. Míg a hipermarketek piaci részesedése csökkent, addig a szupermarketeket és diszkontokat magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres üzletek részaránya növekedett a legutóbbi időszak során.
Önkiszolgálásra a bolti eladás 58 százaléka jutott tavaly március-áprilisban, míg a sonkák 42 százalékát a csemege pultoknál vették – egyre csökken az önkiszolgálás mutatója, és növekszik a csemege pultoké.