Van olyan megye, ahol 252 lenyúlós termékbemutatót szerveztek január óta.
A termékbemutatókon általában nyugdíjas embereket károsítnak meg, rábeszélve őket egy semmire sem jó termékre, amit ráadásul túlárazva, több százezer forintért adnak el nekik. A módszerek változatosak, idén az „egészségügyi szűrővizsgálatnak” vagy „ingyenes állapotfelmérésnek” álcázott bemutatók a legelterjedtebbek. Több fogyasztó jelezte pár éve, hogy a bemutató közben rájuk zárták a terem ajtaját, agresszívan kezdtek viselkedni a fogyasztókkal, és addig nem engedték útjukra őket, amíg nem írtak alá legalább egy szerződést.
A panaszok hatására a jogalkotó idén év elejétől szigorított a termékbemutatók szabályain. Januártól a jegyzőnek kell bejelenteni a termékbemutatókat. Bár a szigorítás némileg visszariasztotta a szervező cégeket, a megyei fogyasztóvédelmi hivatalok szerint az üzlet még mindig virágzik. A vállalkozások egy része átállt arra, hogy az otthonukban keresi fel az idős embereket, de a többségük még mindig a nyilvános termékbemutatókon próbálja meg becserkészni a nyugdíjasokat.
Hajdú-Bihar megyében, januártól júliusig 110 db bejelentés érkezett a jegyzőn keresztül a fogyasztóvédelmi felügyelőségre, melyekben 252 alkalommal tervezett termékbemutatóról adtak tájékoztatást a cégek. „A megyében a termékbemutatók mindössze 16 db vállalkozás nevéhez köthetőek” – mondta a hvg.hu-nak Kerekes Szabolcs, a Hajdú-Bihar Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség munkatársa.
A termékbemutatóknak leggyakrabban éttermek, művelődési házak, oktatási intézmények, hotelek, rendezvénycsarnokok, ifjúsági házak adnak otthont. Ezzel kapcsolatban fontos tudnivaló, hogy idén júniustól nyolc munkanapról két hétre változott a visszaküldési határidő, ha elégedetlen az ember a holmival. Ilyenkor a vállalkozás köteles ezt tudomásul venni, és a teljes vételárat visszafizetni.