Tarolnak a webáruházak
A múlt évben 177 milliárd forint volt a hazai online kiskereskedelmi forgalom az eNet Kft. adatai szerint, az idén pedig várhatóan 200 milliárd forintosra bővül a szektor. A vásárlók fele nő, és egyre többen használják az okostelefont, amikor a neten vesznek valamit.
A tavalyi 177 milliárd forintos forgalom a hazai teljes kiskereskedelmi piac 2,7 százalékát adta. A legnagyobb volumenben számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, élelmiszert, könyvet, lakásfelszerelést és játékot/ajándékot értékesítenek on-line. A leggyorsabban ugyanakkor a ruházati-, szépségápolási-, egészséges életmódhoz kötődő termékek, valamint a mobiltelefonok értékesítése nő.
Az eNet adatai szerint megközelítőleg 5-6 ezer magyar nyelvű webáruház érhető el, amelyből aktív, Magyarországon bejegyzett cég 4100 van – írja az mmonline. Az elmúlt egy évben interneten vásárlók száma a 14 éven felüli lakosságból 1,65 millió főre emelkedett, ami a felnőtt lakosság megközelítőleg ötöde. Az internes vásárlók férfi/nő aránya 2013-ban elérte az 50-50 százalékot, és a hölgyek internetes vásárlási hajlandósága évről-évre jobban nő, mint a férfiaké.
A hazai netes vásárlók körében a futárszolgálatos kézbesítés a legnépszerűbb, megelőzve a személyes átvételi lehetőséget. Főként a nagy áruházak körében évek óta fokozatosan növekszik a személyes átvétel aránya, ezen belül is a partner üzletben való átvétel hányada. Ez utóbbi mutatja, hogy az interneten termékeket vásárlók számára kedvelt termék átvételi megoldás lett az elmúlt két évben a lakhelyhez közeli átadási pontokon való csomagfelvétel (Pick Pack Pont és PostaPont).
A múlt évben a webáruházak látogatóinak 5 százaléka érkezett mobil platformon keresztül. Az online vásárlók számát tekintve ez az arány 3,3 százalék, az internetes forgalmat illetően 3,1 százalék.
A vásárlások átlagos értéke 7500 forint körül alakult az összes vásárlást figyelembe véve. A vásárlások értékét tekintve az online vásárlók által leggyakrabban használt fizetési mód az utánvét, amelynek csak elenyésző részét adja a postai utánvét. A nagy áruházak körében ugyanakkor évek óta fokozatosan növekszik a bolti átvétel aránya, ezen belül is a bankkártyával fizetők hányada.
Az internetes termékvásárlás során bankkártyával történő fizetés aránya még mindig csak 5 százalék körüli, de értékében nő. A mikrofizetési, a mobilfizetési és az egyéb megoldások használati aránya egyelőre marginális.