A hazai online rendelési piacot a magyar fejlesztésű és tulajdonú NetPincér.hu uralja, melynek most egy nagy nemzetközi multival kell szembenéznie, miután a főleg Ázsiában ismert Foodpanda felvásárolta az egyik hazai konkurensét. A piacra lépésről és a további terjeszkedésről megkérdeztük Csapó Zsoltot, a Foodpanda magyarországi leányvállalatának ügyvezetőjét is.
Az Ételvitel Kft. márciusi felvásárlásával a 27 ország piacán jelenlévő Foodpanda betört az online ételrendelés magyar piacára, és máris a második legnagyobb szereplővé lépett elő Budapesten. A Foodpanda Ázsiában kezdte terjeszkedését, de a mamutcég tavaly év vége óta a közép-kelet-európai régió több országában is megjelent. Az ételszállítói piac gyorsan fejlődik Európában, több vállalat is verseng egymással a piacvezető pozícióért, köztük a Just-Eat, Delivery Hero vagy a Lieferando.
A Foodpanda ismert név az ázsiai piacon, Indiában piacvezetők, most Kelet-Európában, Afrikában és Dél-Amerikában próbálnak egyszerre piacot szerezni. Magyarországon alig három hónapja jelentek meg, és máris felvásárolták az egyik versenytársat, az Ételvitel Kft.-t, és ezzel egy csapásra az egyik legnagyobb piaci szereplővé léptek elő.
A Foodpanda leamortizálhatja a piacot
Megkerestük a piacvezető NetPincér.hu alapítóját és ügyvezetőjét Perger Pétert, hogy megkérdezzük, mi a véleménye a felvásárlásról és az új versenytársról. „Bár a Foodpanda részéről az éttermi szerződések miatt logikus lépés volt a felvásárlás, az Ételvitel Kft.-ről nem sok jót tudok mondani. Annak alapítója a NetPincér.hu korábbi kollégája volt, aki újat hozzá nem téve, egyszerűen lemásolta a korábbi munkahelyén tanultakat” – kezdte Perger. Véleménye szerint a magyar online rendelés piacán rajtuk kívül három nagyobb szereplőre érdemes figyelni. Ezek közül egyik a Pizza.hu, amely hozzájuk hasonlóan az organikus fejlődés híve – több mint tíz éve kínálja szolgáltatásait, mára az egész ország területén.
A Foodbook egy tavaly indult cég, amely dinamikusan fejlődik, és sokat áldoznak a reklámozásra, amit az is jól mutat, hogy a tv-hirdetésekkel is népszerűsítik magukat. A negyedik az újonnan belépő Foodpanda, amely „borzasztó sok pénzt kapott”, hogy megvesse a lábát a magyar piacon. Perger szerint hatalmas előny a jó financiális háttér, ami gyors növekedést produkálhat, de piaci torzulást is okozhat. „Az árakciókkal sok új felhasználót szerezhetnek maguknak, de ez hosszú távon nem egy piacépítő stratégia, hiszen egy étterem forgalmát ideiglenesen fellendíthetik árkedvezmények, de amint az akció megszűnik, porzik majd a pult, és be lehet zárni a boltot” – utal a Netpincér alapítója az árakciók éttermeket fenyegető veszélyeire.
A Foodpanda befektetője dollártízmilliókkal dobálózik
A berlini székhelyű Foodpanda a Rocket Internet inkubátorházból indult startup-vállalkozás, egy olyan internetes ételrendelési oldal, amely a házhoz szállító éttermek kínálatát fogja össze. A Rocket Internet nevezetes arról, hogy a mentorált vállalatait hatalmas tőkével segíti piacra. Korábban 26 millió dollárt pumpált a Lazada-ba, ami az Amazon ázsiai klónja, de 80 millió dollárral segítette az online divatoldal, a Lamoda megszületését is. A befektetők listája is igen impozáns, köztük van a Magyarországon főként élelmiszer- és barkácsáruházairól (Kaiser's, OBI) ismert Tengelmann-csoport és a JP Morgan nemzetközi pénzügyi szolgáltató is. A Foodpanda nem csak financiálisan, de szakmailag is jelentős támogatást kapott az e-kereskedelemben jártas inkubátorháztól.
A magyar leányvállalat hét fővel kezdte meg működését az év elején, intenzív marketingkampánnyal, és a felvásárlásnak köszönhetően máris jelentős szereplővé lépett elő. A cég online felületét letesztelték a Burgerblog szerkesztői, akik szerint a rendelés folyamatában előfordulnak „gyermekbetegségek, amiket még le kell vetkőzni”.
Magyarország nem olyan nagy piac
A Netpincér 1999-ben, mindössze 500 ezer forintból kezdte meg működését, és korábban nyolc országban is elérhetőek voltak a szolgáltatásai. Ma már csak két országra összpontosítják figyelmüket, Magyarországra és Ausztriára. A cég fő bevételi forrása a rendelések utáni jutalék, ami 5-10 százalék között mozog, országonként és forgalomtól függően. Perger szerint azt nem szabad elfelejteni, hogy „ez egy százalékos biznisz”, és Magyarország nem egy olyan nagy piac, nem beszélve arról, hogy a rendelések értéke sem olyan magas. „Nyolc euróért rendelnek általában itthon, amíg Ausztriában 16-17 euró ugyanez az érték.”
Nagy meccsnek nézünk tehát elébe.
"Több millió éhes magyart látunk" |
Csapó Zsolt, a Foodpanda ügyvezetője a Kupon Világ csapatának tagja volt korábban és részt vett a cég gyors felfuttatásában. Most hasonlóra készül az online ételrendelés frontján is.
hvg.hu: A Foodpanda a Rocket Internet programja támogatásával indult berlini startup. Mitől volt olyan vonzó, amikor maga az online ételrendelés nem számít forradalmi ötletnek. Mi benne az érdekes?
Csapó Zsolt: A Foodpanda a legnagyobb földrajzi lefedettségű vállalat a szektorban, ami megbízható hátteret nyújt a befektetőknek. A Rocket Internet hasonló online vállalkozásokat is sikerre vitt már, amikor nem az innovatív megoldás volt előtérben, hanem egy meglévő szolgáltatás felhasználóbarát és letisztult megvalósítása. Három hónapja már letölthető egy saját fejlesztésű mobilapplikációnk is, aminek köszönhetően még egyszerűbbé vált a rendelés leadása.
hvg.hu: Egy év alatt 27 ország piacán jelent meg a Foodpanda. Melyik országban a legintenzívebb a növekedés?
Cs. Zs.: Tavaly márciusban Dél-Kelet Ázsiában indult az első Foodpanda, így a legnagyobb piacaink értelemszerűen itt vannak, Indiában például piacvezető a cég. A terjeszkedés ütemét tekintve azonban Közép-Kelet Európa teljesít a legjobban, ezen belül is Magyarország. Lengyelországban két hónappal előbb jelentünk meg, ezért ott már minden jelentősebb nagyvárosban elérhető a szolgáltatás, de pár hete ledolgoztuk a lemaradást, és rendeléseink száma meghaladta a lengyel leányvállalatét. Persze a kiugró magyar növekedésben nagy szerepe van az Ételvitel Kft. felvásárlásának, amivel rögtön 200 étteremmel bővült a partnereink száma.
hvg.hu: A Foodpanda a felvásárlással a második legerősebb szereplő lett a Netpincér után. Miben kínáltnak többet a konkurensnél?
Cs. Zs.: A cél elérni az éhes embereket, és egyszerű, felhasználóbarát megrendelői alternatívát nyújtani nekik. Ebben csak az egyik újítás a már említett mobilapplikáció. Tervezünk éttermekkel közös kampányokat, nyereményjátékokat, hogy az ételrendelést élményekkel lehessen összekötni. Folyamatosan keresni fogjuk a megrendelőket, hogy megtudjuk, mennyire elégedettek a szolgáltatás minőségével. Az ügyfeleket arról is értesítjük, hogy mennyi idő múlva várható a kért étel. Ha úgy látják, az étterem túlterhelt, könnyen elállhatnak a vásárlástól.
hvg.hu: Megnéztük az oldalt, és úgy tapasztaltuk, hogy nagyobb városokban, mint például Székesfehérvár még egyetlen étterem sem elérhető. Csak a budapesti piacra koncentrálnak?
Cs. Zs.: Jelenleg nagy számban még csak Budapesten vannak partnereink, de a cél az országos lefedettség. Nem koncentrálunk csak a városokra, minden étteremnek örülünk, hiszen minden megrendelés számít.
hvg.hu: Hogy működik a pénzügyi finanszírozás a berlini központ és a leányvállalatok között?
Cs. Zs.: Mint minden startupnál, vagy minden leányvállalatnál van egy áttörési pont, ahonnan kezdve a vállalat elkezd profitot termelni. Megpróbáljuk ezt a lehető leghamarabb elérni, és megfelelni az üzleti tervben kitűzött céloknak. Elég nagy szabadságot élvezünk a nemzetközi vezetéstől, miközben szoros kapcsolatot ápolunk a globális üzletpolitika elsajátítása céljából. Mindemellett minden piacnak megvannak a kulturális sajátosságai, így a legtöbb tudást és tapasztalatot itt helyben szerezzük, és igyekszünk minél hamarabb a saját lábunkra állni.
hvg.hu: Mekkora piacot lát Magyarországon, meddig növelhető az oldal felhasználóinak száma?
Cs. Zs.: Jelenleg még nem beszélünk konkrét számokról. De ami biztos, hogy gyorsan növekszünk, és nekikezdtünk az országos terjeszkedésnek. A verseny segít, hogy folyamatosan megújuljon a piac. Több millió éhes magyar felhasználót látunk. A professzionalizmus és a hosszú távú üzleti terv is megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk. |