A kínaiak vásárlás helyett inkább aludni járnak az Ikeába
Kína hamarosan az Ikea második legnagyobb piacává lép elő, a svéd cégóriás a következő 7 évben 11-ről 40-re bővíti áruházai számát. Bár az Ikea fő pekingi áruházában évente hatmillióan fordulnak meg, a legtöbben csak nézelődnek, vagy esznek egy olcsó menüt. Van olyan kínai is azonban, aki délután szendergésre helyezi el csemetéjét a kiállított ágyak egyikében.
Kína hamarosan az Ikea második legnagyobb piacává lép elő, a svéd cégóriás a következő 7 évben 11-ről 40-re bővíti áruházai számát. Bár az Ikea fő pekingi áruházában évente hatmillióan fordulnak meg, a legtöbben csak nézelődnek, vagy esznek egy olcsó menüt - írja a Financial Times feltörekvő piacokkal foglalkozó blogja, a Beyondbrics.
Egyesek azonban inkább úgy döntenek, hogy a nézelődés helyett ledőlnek egy kicsit a kiállított kanapékra, vagy a menü - keddenként az ingyen kávé - elfogyasztása után pedig gyerekeiket is a kiállítótérbe viszik egy rövid délutáni szunyókálásra. A svéd cég egyelőre tolerálja ezt a viselkedést, mivel jövőbeli befektetésnek tekintik a kanapékon történő alvást, és az ingyen kávéztatást. Az Ikea komoly növekedés előtt állhat, tekintve, hogy Kínában 15 év alatt a lakástulajdon aránya gyakorlatilag a nulláról 70 százalék közelébe emelkedett, így van mit berendezni.
A svéd mamutcég ugyanakkor komoly kihívásokkal néz szembe a világ legnépesebb országában. A kínai nagyvárosi lakások jelentős része kis alapterületű, így a nagyobb értékű és méretű bútordarabokat - hiába tudnák a vásárlók megvenni - nem tudják a lakásokban elhelyezni. Emellett a hamisítás fellegvárának számító országban az Ikea termékei sem menekülnek meg attól, hogy lemásolják őket és az eredetire megszólalásig hasonlító bútorokat fillérekért árusítsák a sarki bútorboltban. Az Ikea a kihívásokra úgy igyekszik válaszolni, hogy költséget csökkent.
Ennek azonban ára van: az Ikea több kínai beszállítója elégedetlen a svéd cég költségcsökkentési lépéseivel, és úgy döntöttek, hogy saját áruházláncot hoznak létre - az Ikeához hasonló formavilággal. Ráadásul ők nem is olyan lassan terjeszkednének, mint a svéd cég: három év alatt 200 egységet létesítenének.