2012. augusztus. 29. 16:57 MTI Utolsó frissítés: 2012. augusztus. 29. 16:51 Vállalkozás

Orosz piacra is termelne a révkomáromi hajógyár

Az elmúlt évtizedben elsődlegesen a nyugat-európai piacra termelő révkomáromi hajógyár a jövőben az orosz, ukrán és kazah piac irányába is nyitni kíván; az első potencionális ügyfelekkel már meg is kezdték a tárgyalásokat - tájékoztatta Magyarics József, a hajógyárat augusztus elején megvásárló Stroje a Mechanizmy (SaM) vállalat vezérigazgatója az MTI-t szerdán.

"A beruházásnak részünkről két célja volt, az egyik, hogy továbbra is biztosítani tudjuk a hajógyár területén lévő üzemünk ingatlanjának megtartását valamint, hogy a hajógyártás bevonásával szélesebb spektrumú portfólióra tegyünk szert" - mondta Magyarics József. Hozzátette: a vállalat számára nem új a hajógyártás szegmense, hiszen az elmúlt néhány évben kisebb úszóművek, hajótestek gyártásával maguk is foglalkoztak.

Az elképzelések egy részét már sikerült átültetni a gyakorlatba, a hajógyár gyártósorain már készülnek a pozsonyi Volkswagen új karosszéria üzemének acélkonstrukciói és hamarosan elkezdődhet a cég új, júniusban aláírt megrendeléseinek gyártása, holland partnereknek  nyílóbárka, orosz vevőnek úszódaru készül.

"Ezek a megrendelések legalább jövő nyárig biztosítanak munkát, de reményeink szerint még az idén sikerül újabb megrendeléseket szerezni a hajógyári munka folyamatosságának fenntartása miatt. Egyelőre orosz, ukrán és kazah érdeklődőkkel tárgyalunk" - fejtette ki a SaM vezérigazgatója. 

A hajógyárnak jelenleg 76 törzsalkalmazottja van és további néhány tucat kisvállalkozóval működik együtt. A SaM koncepciója szerint nem céljuk, hogy egy nagyszámú törzsalkalmazottal rendelkező vállalattá tegyék a hajógyárat, inkább a bedolgozó kisvállalkozók számának növelésével fejlesztenének, úgy, hogy közben megőrizhessék a vállalat rugalmasságát.

"A cégünk elképzelése nem az, hogy a hajógyár ötszáz embert alkalmazzon, hanem az, hogy mondjuk száz törzsalkalmazott mellett három-négyszáz bedolgozónak tudjunk munkát adni" - fogalmazott a SaM vezérigazgatója. 

A komáromi hajógyár több mint 110 éves múltra tekint vissza. A vállalat, 1992-től állami tulajdonú részvénytársaságként működött, majd később több lépésben privatizálták. A hajógyár februárban - a megrendelőik finanszírozási problémái miatt - a bezárás szélére került. A jórészt magyarok lakta régió egykoron legnagyobb munkáltatójának számító gyár - amely két évtizeddel ezelőtt még közel négyezer embernek adott munkát - gyártósorairól egyelőre májusban került le az utolsó hajó.

A hajógyár augusztus másodikán cserélt gazdát, új tulajdonosa a pozsonyi székhelyű SaM részvénytársaság lett. A SaM 2001-ig a révkomáromi hajógyár önálló észeként működött, a hajógyártás során felhasználásra kerülő termékek előállítása volt a fő profilja. A vállalat, önállósodását követően kiszélesítette gyártási portfólióját, a révkomáromi hajógyár területén lévő gyártóüzeme nehézgépek alvázainak gyártására specializálódott, a pozsonyi Slovnaftban működő részlege pedig petrolkémiai berendezések gyártásával kezdett foglalkozni. A vállalatnak több, mint 400 alkalmazottja van, tavalyi forgalma 53 millió eurót tett ki.

hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?