(Ön)korlátozza a reklámot az alkoholipar
Önkorlátozó intézkedéseket fogadott el Európa nyolc legnagyobb alkoholgyártója, amelyekkel meg akarják akadályozni, hogy a szeszes italokat népszerűsítő hirdetések a fiatalkorúak elé kerüljenek.
Ez az első olyan megállapodás, amelyben az ágazat jelentős cégei összefogva, egységesen lépnek fel a hirdetések szabályozása érdekében – írja a Napi Gazdaság Online. A lépést a közösségi portálokon szabályozatlanul terjedő reklámok váltották ki, amelyek válogatás nélkül célozták meg a közönséget, köztük olyanokat is, akiknek még nincs is joguk szeszes italokat vásárolni.
A nyolc szerződő cég – az AB InBev, a Bacardi, a Brown-Forman, a Carlsberg, a Diageo, a Heineken, a Pernod Richard és a SABMiller – vállalta, hogy csak olyan felületeken helyez el hirdetéseket, ahol a látogatók legalább 70 százaléka túl van már az alkoholvásárlás korhatárán. Reklámjaik tartalma nem lesz vonzó a gyerekeknek és elejét veszik annak is, hogy közösségi portálokon, így például a Facebookon vagy az egyes italok rajongói oldalain véletlenül eléjük kerüljenek a nem nekik szóló üzenetek.
Ennek érdekében hatékony korhatár-ellenőrzést vezetnek be. A vállalások betartását a paktum kidolgozásában részt vevő szervezetek, a Reklámkészítők Világszövetsége (WFA) és az Európai Alkohol és Egészségügyi Fórum (EAHF) ellenőrzik. A szankciók között szerepel a jogsértők nevének nyilvánosságra hozatala, illetve − ismétlődő hibák esetén − az érintett cég ügyeiben illetékes nemzeti hatóságok értesítése.
A szeszes italok reklámozását erősen eltérően szabályozzák az uniós országokban. Franciaországban például teljes tilalom van érvényben, korlátozott és szigorú feltételekhez kötött kivételekkel. A skandináv régióban tilos az alkoholtartalmú italok hirdetése a tévécsatornákon és a magazinokban. Más államok megengedik a reklámozást, de csak ellenőrzött körülmények között.