Már az olaszoknak is elment az életkedve
A gazdasági válságban az olaszok pesszimisták a jövőt illetően és minimálisra csökkentették a kiadásaikat - ez derült ki az Eurisko olasz fogyasztáskutató intézet legfrissebb felméréséből.
Márciusban az olasz családok 42 százaléka tovább szigorította mindennapi fogyasztását. Tavaly ilyenkor 32 százalék volt az arányuk.
Az Eurisko vizsgálata szerint az olaszok a gazdasági válságban a lehető legszélesebb takarékosságra álltak át: lemondanak a barátokkal való pizzeriába járásról, az utcán vásárolt szendvicsről, olcsóbb fogkrémet és olcsóbb paradicsomkonzervet vásárolnak, nem utaznak és ha nem muszáj, új cipőre sem költenek.
A "Vásárlási légkör" című felmérésből az derült ki, hogy az olasz fogyasztók "krónikus pesszimisták". Arra a kérdésre, hogy tavalyhoz képest hogyan alakult az anyagi helyzetük, az olaszok többsége azt válaszolta, hogy 2011 novemberétől fokozatosan "zuhant" és idén márciusra érte el a mélypontot. A megkérdezettek 67 százaléka azt mondta, hogy személyesen érintette őt a gazdasági válság.
"1968 óta nem tapasztaltam ennyire mély vásárlói pesszimizmust. Az olaszokat megbénítja a gazdasági válság miatti aggodalom. Nem akarnak költeni, minden centen takarékoskodnak a jövőtől félve" - jelentette ki újságírók előtt Remo Lucchi, az Eurisko vezérigazgatója.
A felmérés szerint az olaszok 77 százaléka két számjegyűnek érzékeli a márciusban 3,3 százalékos inflációt. Takarékoskodnak a vállalatok is: a cégek reklámkiadásai az idén már 20 százalékkal estek vissza. Tavaly a csökkenés 3 százalékos volt.