2012. április. 06. 09:37 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. április. 06. 09:36 Vállalkozás

A MédiaLog úrrá lett a lapterjesztési káoszon

Hamarosan visszaáll a korábbi üzletmenet a budapesti lapterjesztési piacon, s minden budapesti postaládába a megszokott időben érkezhetnek a lapok, az előfizetők pedig kompenzációra számíthatnak a kiesések miatt a terjesztő MédiaLogtól. A társaság ugyanakkor kártérítési igénnyel lép fel a terjesztési nehézséget okozó cégekkel szemben.

Normalizálódik a budapesti előfizetéses lapterjesztés − mondta a Napi Gazdaságnak Köő-Tóth Győző, az előfizetéses lapterjesztésért felelős MédiaLog Zrt. vezérigazgatója. A nehézségek két héttel ezelőtt kezdődtek, amikor a fővárosban lévő hat alvállalkozójuk közül négy egyik napról a másikra − a MédiaLog szerint jogellenesen − felmondta a szerződést. Egy hét elteltével Budapest mind a tizenkét problémás kerületében sikerült kivinni a lapokat, most a legnagyobb kihívást az jelenti a társaságnak, hogy a lapok reggel hét órára minden címzetthez megérkezzenek.

Az elmúlt napokra már az utóbbinál is sikerült előrelépni, az újságok több mint fele hét órára a postaládákba került − mondta a vezérigazgató. A helyzeten úgy sikerült úrrá lenni, hogy a MédiaLog minden kerületben felállított egy önálló terjesztőhálózatot. Az új partnerek az előfizetéses lapok mellett egyéb termékeket − például önkormányzati lapokat, más címzett kiadványokat, szórólapokat − is terjesztenek. A kerületekben általában két-három párhuzamos rendszer működik, ezeket felhasználva egy hét alatt fel tudták építeni az új terjesztői hálózatot, amit véglegesnek tekint a MédiaLog.

Azért is akartunk megszabadulni a problémát okozó alvállalkozóktól, mert azok kartellbe tömörülve irreális árat kértek a szolgáltatásért, s most úgy tűnik, ezt sikerül letörni − fogalmazott a vezérigazgató. Álláspontja szerint ezek az alvállalkozók jelentős pénzügyi kárt okoztak a MédiaLognak, amely kártérítési igénnyel lép fel velük szemben. A napokban az érintett tizenkét kerületben valamennyi előfizetőjüknek levelet küldtek, amelyben felajánlották a károsultaknak, hogy megtérítik a meg nem kapott lapok árát, vagy az ügyfelek a kieső napok erejéig meghosszabbíthatják előfizetésüket.

Médialog-adatok (millió forint)

2010 2011*
Bevétel 7 925,0 7 690,0
Adózás előtti eredmény 10,5 120,0
EBITDA 150,0 246,0
* várható
Forrás: cégközlés
A lapterjesztési piac tavaly körülbelül nyolc százalékkal zsugorodott, ami illeszkedik a korábbi évek nyolc-tíz százalékos trendjébe. Eközben a MédiaLog két új tevékenységbe kezdett: 2011. januárban indította el a szórólapterjesztést, tavaly nyáron pedig a csomagkézbesítést. A csökkenő példányszámok és a visszafogott − négyszázalékos − tarifaemelés ellenére a különböző átszervezéseknek, hatékonyságnövelő intézkedéseknek köszönhetően messze a legjobb évét zárta a vállalkozás, amelynek EBITDA-szintű eredménye megközelítette a 300 millió forintot.