Ismét aranybánya lesz a Forma-1?
A szakma várakozásai szerint idén ismét nagy pénzt hozhat a Forma-1, visszatérnek a nézők és a szponzorok is, ami a csapatok pénzügyi lehetőségeit is bővíti. Az elmúlt évek hanyatlását követően az idei szezon ismét növekedést hozhat a Forma–1-ben.
Szakértők szerint megállhat az idén a helyszíni nézőszám csökkenése, stagnálása a Forma–1-ben, s szerencsés esetben a futamok többségénél a válság előtti szintek környékére nőhet a jegyeladás.
A szakértők mellett a promóterek többsége optimista, így a Magyar Nagydíjat szervező Hungaroring Sport Zrt. (HS) is. Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak elmondta: az elővételben értékesített belépők alapján egyelőre úgy tűnik, az idén az egy évvel korábbinál többen nézhetik a mogyoródi futamot. A vezérigazgató úgy számol, a jegyárbevétel 5-10 százalékkal is meghaladhatja a tavalyit.
A válság kirobbanását követően számos meghatározó szponzor tűnt el: kiszállt például a korábban saját istállót üzemeltető Honda, Toyota és BMW, de megszabadult gyári csapatától a Renault, és elpárologtak a pénzügyi szektor legnagyobbjai is, mint a Royal Bank of Scotland, az ING, a Credit Suisse. Mindent egybevéve a Forma–1-ből három év alatt több mint 1,1 milliárd dollárt tűnt el: 2008-ban még 3,1 milliárddal gazdálkodhattak az istállók, tavaly már csak kettőre rúgott a büdzséjük.
A HS nemrég kötött megállapodást egy indiai céggel, aminek alapján az új partner több mint tíz óriáskivetítőt helyez el a pálya körül. A konstrukciókeretében a HS olcsóbban modernebb készülékeket kap, és a kivetítők egész évben a pályán maradnak, nem kizárólag a versenyhétvége idején, mint eddig. A kivetítők mellett egy lelátót is felhúznak a Hungaroringen a tavaly lebontott bronztribün helyett, de a pálya másik pontján. Ez utóbbira 50-60 millió forintot fordít a vállalat.
Az idén fordulat jöhet az F1 szponzori piacán is, legalábbis a holtszezonban bejelentett új szerződések magas száma egyértelműen erre utal. A helyszíni nézőszám növekedésével párhuzamosan szakértők szerint szép fokozatosan a szponzori pénzek is kezdhetnek visszatérni a száguldó cirkuszba, ennek köszönhetően ismét emelkedésnek indulhat a csapatok költségvetése. Különösen aktívak a feltörekvő országok vállalatai: orosz, brazil, indiai és maláj újonc támogató is feltűnt az elmúlt hetekben a száguldó cirkuszban.