Magyar Telekom, MOL, K&H – a 25 legnagyobb árbevételű magyarországi cég közül ezek azok, amelyek a B&P Consulting által készített felmérés szerint a legtöbb információt teszik közzé a társadalmi felelősségvállalással összefüggő tevékenységükről. Csütörtökön tartották a cégek társadalmi felelősségvállalásáról szóló CSR Hungary 2011 konferenciát – a rangsor témába vág.
Magyarországon hat éve minden évben sor kerül a huszonöt legnagyobb árbevétellel rendelkező vállalat felelős működésének vizsgálatára. A CSR24/7 Rating idén is felállította a vállalatok e szempont szerinti átláthatósági rangsorát: a Magyar Telekom, a MOL és a K&H felelős működését lehet leginkább nyomon követni a hazai nagyvállalatok közül. Ők azok, akik felelősségvállalásukkal kapcsolatban a legtöbb információt teszik elérhetővé széles körben.
Mit mértek?
A kutatás idén két részből állt: a vállalatok weboldalain elérhető információk értékeléséből, valamint egy online kérdőíves felmérésből. A vállalatok weboldalán elérhetővé tett információk minőségének és mennyiségének értékelése alapján felállított rangsorból kiderül, mely vállalatok tesznek ténylegesen a legtöbbet a felelős működésük transzparenciájának érdekében.
Az online kérdőívet kitöltő állami, civil és szakmai szervezetek, az akadémiai és üzleti szféra, illetve a média képviselőinek arra a kérdésre kellett választ adniuk, hogy szerintük melyek a leginkább felelősen és transzparensen működő cégek. Érdekes módon ez a lista másképp néz ki. A megkérdezettek az információk és érzéseik alapján az Audit, a Richtert, s a Telekomot tartják leginkább felelősnek. A különbségek a teljes rangsort tekintve is jelentősek.
Nem a méret a lényeg
Érdekes összevetni ezen kívül a felelős működést az árbevétellel: míg az OTP és az MKB méretének megfelelő előkelő helyen végzett a rangsorban, a csoportszinten legnagyobb árbevétellel rendelkező Allianz vagy második Generali a mezőny másik felében, illetve a középmezőnyben végzett. Feltűnő, hogy a listán szereplő gyógyszercégek (Sanofi-Aventis, Richter) forgalmukhoz képest kifejezetten jól teljesítettek, míg egyes elektronikai vállalatok kifejezetten rosszul (Nokia, Samsung, Philips)
A B&P Consulting által kifejlesztett felmérés ezen kívül arra is rávilágít, hogy ha egy céget pozitívként ítélnek meg termékei és/vagy szolgáltatásai tekintetében, akkor nagyobb valószínűséggel általában is jobban ítélik meg teljesítményét – függetlenül az adott területen mutatott valóságos formájától.
Nokia: amúgy is jók vagyunk, ha nem is mutatjuk
A jó reputációjú vállalatokról – mint amilyen az Audi, vagy a Nokia – sokkal könnyebben hiszik el, hogy minden területen kiválóak, így felelősebbnek is gondolják őket annál, mint amit átláthatóságuk mutat. (Tavaly az Audi végzett az élen egy reputációs felmérésben, idén a Nokia lett szektorgyőztes) Noha a felelősségvállalás terén tett lépéseik országos szinten kevéssé ismertek, a válaszadók most mégis felelősként értékelték őket.
A jó gyakorlatok száma növekszik (példa erre a Sanofi-Aventis által kiadott fenntarthatósági jelentés vagy a Tesco nagyköveti hálózata, amely közösségi fórumokat szervez a célcsoportokkal való párbeszéd fenntartására). Ennek ellenére a vizsgálatok és a fogyasztók/ügyfelek különbözőképpen ítélik meg a vállalatok felelős tevékenységének mértékét. Ahhoz, hogy ez a jövőben változzon, a B&P Consulting szerint jobban oda kell figyelniük ennek a kommunikációjára, a felelős működésük bemutatására a célcsoportjaik felé.
Mi az a CSR?
A CSR (Corporate Social Responsibility), vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalása fontos üzleti tényezővé nőtte ki magát, mint a bizalom és a reputáció növelésének eszköze. A felelős cégek átláthatóságra törekszenek, a gazdasági fejlődéshez azzal járulnak hozzá, hogy munkavállalóik és hozzátartozóik, valamint a helyi közösség és társadalom életminőségét javítják. A transzparens vállalatirányítás, a környezet értékeinek védelme és a munkavállalók motivációja néhány kiemelt terület, amelyen lemérhető a tisztességes működés.
Ezeken túl a társadalmi felelősségvállalás jegyében a cégek támogathatnak anyagilag vagy természetben jó ügyeket, hozzájárulhatnak szociális, környezeti és kulturális értékek gyarapításához is. Sokszor ez már döntő tényező lehet abban a tekintetben is, hogy mely cégtől rendelnek meg egy szolgáltatást vagy vásárolnak meg egy terméket.