2009. december. 10. 13:59 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2009. december. 10. 16:53 Vállalkozás

Szlovákiából Magyarországra terelik a kamionokat - Mit hoz az útvám?

Egyre biztosabb, hogy általános drágulást eredményez Szlovákiában az elektronikus útvám bevezetése – jelentette ki...

Egyre biztosabb, hogy általános drágulást eredményez Szlovákiában az elektronikus útvám bevezetése – jelentette ki tegnap Peter Halabrín, a fuvarozókat tömörítő ČESMAD igazgatója. A szakembernek meggyőződése, hogy azoknak a fuvarozóknak, akik nem mennek tönkre a magas útvám miatt, két lehetőségük lesz: vagy Magyarországon keresztül fognak szállítani, például Kassáról Pozsonyba, vagy jelentősen emelik az árakat.

Szlovákiában január 1-jén lép hatályba a SkyToll társaság által üzemeltetett elektronikus útdíjrendszer. Az új szabályozás értelmében minden 3,5 tonnánál nehezebb gépkocsinak vámot kell fizetnie az autópályák, gyorsforgalmi- és az első osztályú utak használatáért. Halabrín rámutatott, a ČESMAD már régóta hangoztatja, hogy a rendszer túl drága, a minisztériumra gyakorolt nyomással viszont csak annyit értek el, hogy az útvám árát az előkészületek során 2007-ben 20 százalékkal csökkentették.

A vám viszont így is szó szerint tönkreteszi a kisebb fuvarozókat – mondta a vállalat igazgatója, s állítását egy gyakorlati példával támasztotta alá: míg eddig egy 12 tonnás kamionra, amely egész évben csak Pozsony és Zsolna között közlekedett rendszeresen, 907 eurós éves matricát kellett venni, addig januártól az éves kiadások a 16 000 eurót is meghaladhatják. „Ilyen feltételek mellett a vak is látja, milyen hatása lesz az útvám bevezetésének. Egészen biztos, hogy a Kassáról induló kamionok Magyarországon át fognak Csehországba vagy Németországba menni. Miskolcnál felhajthat az autópályára, amelyről csak Németországban kell lejönnie. Sőt egy kassai kamionnak olcsóbb lesz Budapesten át Pozsonyba jutni” – mondta a helyi Új Szó című lapnak Halabrín.

Ecoline