Több százezer forintos bírság hamis víztisztítóreklámért
Nem maradnak büntetlenül a fogyasztókat megtévesztő és reklámjukkal félelmet keltő cégek. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ezért bírságolta 300 ezer forintra azt a víztisztító-készülékeket forgalmazó céget, amely szórólapján hamis állításokat közölt. Az elmúlt évben a hatóság 1300 ügyben 50 millió forintnyi bírságot szabott ki.
„Tudja, hogy Ön és családja mit iszik?” - ezzel a kérdéssel indít szórólapján a víztisztítót forgalmazó cég, amelynek háromszezer forintos büntetést kellett fizetnie, amiért félrevezette a vásárlóit azzal, hogy felsorolta, milyen káros anyagokat tartalmaz a csapvíz. A cég képpel is illusztrálta megtévesztő állításait: a szórólapon két pohár folyadék közül az egyikben sötét színű, zavaros folyadék található „csapvíz” megjelöléssel. A másik átlátszó folyadékot tartalmaz „tiszta víz” felirattal - írja le az esetet a hatóság.
Az NFH hiába szólította fel a céget, az sem a szórólapján szereplő állításokat, sem a kép által sugallt mondanivalót nem tudta bizonyítani. E magatartás - mint a hatóság hangsúlyozza - alkalmas arra, hogy a fogyasztókban komoly félelmet keltsen és megrendítse bizalmukat az alapvető közszolgáltatásokban, ezért az NFH Közép-magyarországi regionális igazgatósága jogsértést állapított meg, mert a cég megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény mellékletében szereplő feketelista 12. pontját.
Nagy vítisztító teszt |
A hvg.hu cikkét olvassa el itt! |
Az NFH illetékes regionális felügyelőségein egyébként 151 olyan ügyben indult eljárás, amely a fogyasztóvédelmi törvény mellékletét képező feketelista valamely pontjába ütközik. Az NFH a múlt évben lefolytatott több mint 1300 hatósági eljárás során - mintegy 10 százalékuk indult fogyasztók kezdeményezésére - 50 millió forint bírságot szabott ki összesen.
Hogyan mérlegel az NFH a bírság kiszabásakor? |
Ha a fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során megállapítja a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértését, az eset összes körülményeinek figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával az alábbi jogkövetkezményeket állapíthatja meg: a) elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését, b) megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását, c) határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezheti a vállalkozást azzal, hogy az a hibák, hiányosságok megszüntetése érdekében tett intézkedéséről köteles értesíteni a fogyasztóvédelmi hatóságot, d) a jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja az áru forgalmazását, illetve értékesítését, e) elrendelheti a fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes termék forgalomból való kivonását vagy visszahívását, f) elrendelheti a veszélyes termék megsemmisítését a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével, g) a jogszerű állapot helyreállításáig terjedő időtartamra elrendelheti a jogsértéssel érintett üzlet ideiglenes bezárását, ha az a fogyasztók életének, testi épségének, egészségének védelme vagy a fogyasztók széles körét érintő kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében szükséges. |
A GVH az egy év alatt 13, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény hatálya alá tartozó ügyet zárt le, amelyek nyomán több mint 168 millió forint bírságot rótt ki, s további mintegy tucat ügyet is hamarosan lezárnak.
A versenyhatóság jelentős, 100 milliós nagyságrendű bírságot szabott ki például a Penny Marketre (más árak szerepeltek a reklámújságban, mint a pénztárgépben), valamint 30 millió forintot a Hild Zrt.-re, mert a lakásért életjáradék konstrukcióira vonatkozó hirdetései nem voltak pontosak (a tájékoztatókban egyebek mellett az szerepelt, hogy a fogyasztó a szerződés megkötése után saját lakásában élhet, holott az ingatlan tulajdonjoga a vállalkozáshoz kerül).
A PSZÁF Felügyeleti Tanácsának elnöke, Farkas Ádám elmondta, a törvény alapján egyedi ügyekben indulhat eljárás. A felügyelet a Budapest Bankot például 5 millió forintra bírságolta, mert az ügyfelet tévesen tájékoztatta az átutalási költségekről, a Groupama Biztosítót pedig 2 milliós bírsággal sújtotta, mert az életbiztosítás visszavásárlási értékéről nyújtott tájékoztatása nem volt megfelelő.