2009. július. 29. 11:40 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2009. július. 29. 11:41 Vállalkozás

Mégis szakad a Forma-1 - Halálra ítélte a sorozatot a békeszerződés?

A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely...

A BMW vezetése ma hivatalosan megerősítette azt a sajtóértesülést, amely szerint a csapat kivonul a Forma-1-ből. A német autógyártó ezt az idényt még végigcsinálja, a 2009-es esztendő végén azonban búcsút int a száguldó cirkusznak. Így nyolc hónapon belül a sorozat két meghatározó szereplője is kiszállt: decemberben a Honda jelentette be visszavonulását, s a japán gyártó már az idén sem állt rajthoz.

A BMW nem a Honda

Bár néhány héttel ezelőtt eldőlt, hogy a Nemzetköz Automobil-szövetséggel (FIA) összecsapó autógyártók nem indítanak konkurens sorozatot, az F1 idei kálváriája ezzel nem ért véget. Azt követően, hogy a Honda decemberben búcsút intett a sorozatnak, ma az előző idény meglepetéscsapata, a BMW is bejelentette visszavonulását. A német gyártó döntése azért lehet meglepő, mert jóval eredményesebbek voltak, mint hét éves Forma-1-es pályafutása alatt mindössze egyetlen futamgyőzelmet szerző japán konkurensük. Igaz a mostani idény nem sikerült jól a Robert Kubica, Nick Heidfeld párost foglalkoztató teamnek, az előző két évben komoly sikereket értek el.

Business F1

A BMW 2006-ban indított önálló csapatot a Sauber istálló megvásárlásával (beszállítóként, a William partnereként már korábban is jelen volt az F1-ben), s már a második évben ezüstérmet szereztek a konstruktőri pontversenyben (igaz csak a McLaren kizárásának köszönhetően). Tavaly a csapat Kanadában Robert Kubica révén megszerezte első – s nagyon úgy fest egyetlen – futamgyőzelmét, s amellett, hogy az év végén összetettben ismét harmadikak lettek, a lengyel sokáig az egyéni vb címért is versenyben volt. 

Más projektekre koncentrálnak

A pénzügyi válság, a Forma-1-en belüli belharcok, és az idei várakozásoktól elmaradó teljesítmény ugyanakkor úgy fest a jó kezdés után is sok volt egyszerre. Norbert Reinhofer a cég elnöke a vállalat által kiadott közleményben jelezte: a következő években más területekre kívánnak koncentrálni. Bár az F1 nagyon fontos promóciós terület volt számukra, a BMW vezetése jelenleg úgy látja, hogy a jövőbeli stratégiai célokkal nem tudják összehangolni az F1-es részvételt. A német gyártó egyébként éves szinten nagyjából 200 millió eurót (majd 290 millió dollárt) költött összesen 400 millió dollárból gazdálkodó csapatára.

Nem jön vissza a Honda
A Honda tavaly decemberben jelentette be visszavonulását, s a tavaly még majd 400 millió dollárt költő team már 2009-ben sem állt rajthoz. A csapat utódja, a Brawn GP ugyanakkor sikert sikerre halmoz, így jogosan merült föl a kérdés, hogy nem fontolgatja-e a japán gyártó a visszatérést. Takanobu Ito vezérigazgató néhány hete elmondta: a Brawn sikerét látva felmerült, hogy a Honda idővel visszatér az F1-be, ugyanakkor azok a korlátozások, amiket az új szabályok bevezetésével terveznek, komoly gátjai lehetnek ennek. Mint fogalmazott: amennyiben a megszorítások életbe lépnek, a Forma-1 nem lesz alkalmas arra, ami szerint legfontosabb feladata legyen, nevezetesen, hogy az autógyártók tesztelhessék erősségeiket.

A közleményben az elnökség egyik tagja azt is megjegyzi, az összesen a Forma-1-ben eltöltött 10 év sokat segített a vállalatnak autói fejlesztésében. A BMW azoknak a fejlesztéseknek egy részét, amelyeket az F1 miatt valósított meg utcai autóba is át tudta ültetni.

A sorok között

Bár a nyilatkozatok elsőre semmitmondónak tűnnek a sorok között azonban néhány fontos üzenetre is felfigyelhet a figyelmesebb olvasó. Szakértők régóta hajtogatják, hogy a Forma-1 nem csak a promócióról, a márkaépítésről szól, hanem a kutatás fejlesztésről is, s különösen igaz lehet ez a prémium autógyártókra. Minden bizonnyal a BMW döntésében komoly szerepet játszott, hogy egyelőre nagyon úgy fest ezt a tevékenységet a következő években igencsak bekorlátozzák az F1-ben.

A Forma-1 felbomlásának fenyegetését feloldó néhány hete megkötött megállapodás ugyanis végül csak jelentősen lefaragta a teamek költségvetését. Max Mosley a szerződés aláírása után azt nyilatkozta, hogy bár jövőre még nem csökkentik radikálisan a költségvetésüket az istállók, néhány éven belül azonban a 90-es évek elejére jellemző szintre szorítják vissza a kiadásokat. Mivel jelenleg a legnagyobb istállók évente 400-500 millió dollárt költenek, a 10 csapat összesített büdzséje pedig meghaladja a 3 milliárdot, ez a lépés akár 2 milliárd dollárt is kivonhat a sorozatból.

A költségvetés korlátozása pedig nyilván a fejlesztési lehetőségeket is behatárolja, azaz a csapatok tulajdonosai a szériagyártásban kevesebbet profitálhatnak majd az F1-es részvételből, mint korábban. A BMW mai meglepő bejelentése tehát felhívta a figyelmet a Forma-1 jövőjét biztosító megállapodás gyenge pontjára, s így korántsem lenne meglepő, ha nem a bajor vállalat lenne az utolsó távozó autógyártó.

Tetszik a piacnak

Mindenesetre a piac korántsem fogadta kedvetlenül a BMW bejelentését. A német autógyártó részvényeinek kurzusa már az első pletykákat követően felfelé indult, s a bejelentést követően megragadt a tegnapinál majd 3 százalékkal magasabb szinten, annak ellenére, hogy az árfolyam majd egy hónapos szárnyalásában tegnap volt először komoly törés. A BMW ezzel egyébként messze túlteljesíti a piacot, a DAX-30 index ugyanis mindössze 1,4 százalékos pluszban állt negyed 12-kor.

A szakértők is inkább pozitívan fogadták a döntést. Az UniCredit elemzője például közölte: amennyiben a márkaérték nem látja kárát, a BMW lépése racionálisnak mondható.

Jandó Zoltán/Ecoline

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.