Ombudsman: kezelje kritikusan az APEH a névtelen bejelentéseket
Az adóhivatal kezelje kritikusan a névtelen bejelentéseket, mert az APEH-hez 2007-ben érkezett mintegy ötezer névtelen bejelentésnek mindössze 40 százaléka volt megalapozott vagy részben megalapozott - közölte az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerdán az MTI-vel.
Összeegyeztethetetlen volna a jogállamiság elvével és a tisztességes eljáráshoz való joggal, ha a megalapozatlan bejelentések nyomán tízezerszám elrendelt vizsgálatok miatt a közigazgatási szervek "a magánérdek érvényesítésének egyfajta bevett eszközévé silányodnának" - írta Szabó Máté az APEH elnökének. Az ombudsman az APEH elnökétől kapott levél nyomán vizsgálta a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos adóhatósági gyakorlatot.
A tájékoztatás szerint 2007-ben 16.983 ügyirat közül 10.702-t az APEH közérdekű bejelentésként kezelt, aminek 54 százaléka névtelen beadvány volt. A későbbi vizsgálatok kiderítették, hogy a bejelentéseknek csak 30 százaléka volt megalapozott, 10 százaléka részben megalapozott. A bejelentések között számosat ismeretlen személy más nevének felhasználásával terjesztett elő.
A névtelen feljelentés kultúrája |
Évről évre nő az adóhivatalhoz érkező névtelen bejelentések száma, a vagyonosodási vizsgálatok beindulása pedig további lendületet adott a "felelős állampolgári magatartásnak". Idén a bejelentés nélküli foglalkoztatás a sláger. Magyar hungarikum a "feldobás"? Mi kell az APEH-nek az azonosításhoz? És mi is az a sárgairigység-faktor? |
"A névtelen beadványok szerzőit azonban legtöbbször távolról sem a közérdek és közjó iránt érzett megalapozott aggodalom vezérli" - fogalmazott a biztos, hozzátéve: ezek a bejelentések sokszor magánbosszú megnyilvánulásai, amihez jogállamban állami szerv nem nyújthat segítséget. Mint írta, "a polgári demokratikus társadalmaktól idegen, poszt-totalitárius örökségnek tekinthető az évi tízezres nagyságrendben előterjesztett, döntő többségében megalapozatlan bejelentés". A biztos szerint ez olyan munkaterhet eredményez, ami kihatással lehet az APEH tevékenységére.
Felhívta a figyelmet arra, hogy egy ügyben nem érintettől érkező bejelentés alapján - és kellő körültekintés után - csak akkor kerülhet sor az eljárás megindítására, ha azt hivatalból is kezdeményezhetnék. Az eljárás megindításáról a hatáskörrel rendelkező szerv dönt és a bejelentőnek nincsenek ügyféli jogai.
Szabó Máté arra is rámutatott, hogy a bejelentő - mivel az ügyre vonatkozó tényről tudomással bír - tanúként is meghallgatható, ami elősegítheti a tényállás gyorsabb és alaposabb tisztázását, és ezáltal az eljárást is. A meghallgatás során meg kell állapítani a tanú személyazonosságát, így kizárható, hogy más nevében előterjesztett bejelentés alapján folytatódjon az eljárás, és minimalizálható az abból fakadó visszásságok esélye is. Mindezek mellett a tanút figyelmeztetni kell jogaira, kötelességeire és a hamis tanúzás jogkövetkezményeire is - írta Szabó Máté.