Gázügy: Magyarország már újraindult, Szlovákia befagyott
Az FGSZ Földgázszálító Zrt.
Az FGSZ Földgázszálító Zrt. január 8-án, szerdán a krízishelyzet miatt elrendelte a második kategóriába tartozó ipari nagyfogyasztók földgázellátási korlátozását is, miután az első kategóriába tartozó nagy fogyasztók ellátását kedden estétől korlátozta. A korlátozást szerdán reggel feloldották ugyan, de a kényszerű leállás több cégnél erős, nyolcszámjegyű árbevétel-kiesést okozott.
A Magyar Suzuki Zrt. a múlt szerdán teljesen leállította a termelést az esztergomi gyárban, és csak hétfőn reggel indította el újra – csökkentett kapacitással. Kedden, január 13-án – szakmai körökből származó információink szerint – már teljes kapacitással folyt a termelés. (Világszerte számos autógyártó ennél jóval hosszabb „téli szünetet” tartott a kereslet visszaesése miatt.)
Téglagyártók: több tízmillió forintos kiesés
A két legnagyobb téglagyártónak a kényszerű leállás több tízmillió forintos bevételkiesést okozott. Kató Aladár, a Tondach Magyarország Zrt. vezérigazgatója az Ecoline-nak elmondta: a kényszerű szünet a január 7-én déltől közel 24 órán keresztül tartott. A kihűlt kemencék felfűtése azonban hosszú időt vett igénybe, így a termelés csupán szombaton reggel indulhatott újra. A két és fél napos állás – amely a Tondach öt gyáregységét érintette – 66-67 millió forintos nettó árbevétel-kiesést okozott.
A Wienerberger Téglaipari Zrt. gyárainak többsége a téli hónapokban áll, így a múlt héten csak Békéscsabán és Bátaszéken kellett leállítani a termelést. Rajki Diána, a társaság marketing/PR vezetője arról számolt be, hogy a nettó árbevétel-kiesés a békéscsabai üzemben 15,2 millió, a bátaszéki egységben pedig 27,2 millió forint volt (Kőszegen nem kellett csökkenteni a termelést). A kemencék újra-felfűtése ezen felül 650 ezer forintos plusz költséget jelentett.
Ahol elkerülték a kényszerű leállást
Akadnak cégek, amelyek el tudták kerülni a kényszerű leállást. A KÉSZ Holding Zrt.-t például nem érintette a gázkorlátozás. Mint arról Pintyőke Marcell, a társaság kommunikációs és marketingigazgatója az Ecoline-t tájékoztatta, a KÉSZ a kecskeméti ipari parkban saját gázmotort üzemeltet. Ennek köszönhetően a kívülről érkező gázfelhasználást racionalizálni tudja, így – annak ellenére, hogy a kecskeméti gyáregységek a második kategóriába tartoznak – a KÉSZ nem kényszerült leállásra.
A vegyipar megúszta
A vegyipari cégeknek nem kellett a termelésüket visszafogni a korlátozás miatt, ezek a vállalatok ugyanis nagyrészt a harmadik-negyedik kategóriába tartoznak. Pállfy Gábor a Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt szóvivője például az Ecoline-nak elmondta: a kettes fokozatú korlátozás a TVK termelését még nem érintette, erőművüknek a hármas fokozat bevezetésekor kellett volna átállnia földgázról gázolajtüzelésre. Ugyanakkor ez a váltás sem jelenthet problémát a cégnek, felkészültek ugyanis az ilyen helyzetekre, s korábban gyakorolták az átállást. Éppen ezért ha a korlátozás életbe is léptetik, üzemeik működése – ha bizonyos esettben csak korlátozottan is – de fenntartható.
Hasonló a helyzet a Pannunionnál, azonban a tavaly tőzsdére bevezetett társaságnak még a harmadik kategóriás korlátozás sem okozott volna gondot, a PU ugyanis a negyedik körbe tartozik – mondta honlapunknak Szabó Balázs vezérigazgató. Az egykori Pannonplast korábbi műanyagipari érdekeltségeit tömörítő csoportnak ráadásul a szerb egységei is zökkenőmentesen működik, holott - mivel déli szomszédunknak egyáltalán nem voltak tartalékai - ott a magyarországinál is nagyobb gondot okozott a gázcsapok elzárása. Szabó Balázs ugyanakkor elmondta: az egységben nem használnak gázt, még az üzemcsarnok fűtését is villannyal oldják meg.
Szlovákiában még nem álltak vissza
Miközben hazánkban szépen lassan megkezdik a termelést a korlátozás miatt leállított üzemek, a szomszédos Szlovákiában a egyelőre nem indultak újra a futószalagok az ideiglenesen bezárt üzemekben. Az Új Szó tájékoztatása szerint sem a zsolnai KIA gyár, sem a nagyszombati PSA Peugeot Citroen nem kezdte meg a termelést január 13-áig, így már négy napja üresen állnak az üzemcsarnokok. Peter Švec, a PSA szóvivője a lapnak elmondta: egyelőre várják a híreket a gázszállítás újraindításáról, és a korlátozás csökkentéséről.
Hasonló a helyzet a poprádi Tatravagónkanál is. A vasúti tehervagonokat és alvázakat gyártó cég pénteken állt le teljesen, s bár korábban arról volt szó, hogy ma újraindulnak, Paula Tajbošová, a cég menedzsere tegnap arról számolt be, hogy meg kell várniuk a korlátozási fokozat eltörlését, így a szerdai kezdés biztosan nem valósul meg.