2008. november. 06. 06:20 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2008. november. 05. 18:21 Vállalkozás

Magyar cégek ezrei kerülhetnek csődközelbe

Az autógyártók immár hetek óta tartó kálváriája...

Az autógyártók immár hetek óta tartó kálváriája egyértelműen bebizonyította, hogy a válság a reálgazdaságot is elérte. Magyarországon is lehetett már olyan cégekről hallani amelyek termelésük szüneteltetésére, felfüggesztésére, jelentős leépítésekre kényszerültek azért, mert a legnagyobb vevőjüknek számító valamely autógyártó a kereslet visszaesése miatt néhány napra, hétre leállította szerelősorait.

Ráadásul az autóipar minden bizonnyal csak az első fecske, a jövőben további iparágak kerülhetnek hasonló helyzetbe. A válság több irányból gyűrűzik be a reálgazdaságba, a legnagyobb gondot azonban minden bizonnyal a fogyasztás várható visszaesése, valamint a hitelfeltételek szigorodása miatt kialakuló forráshiány okozhatja.

A kereslet visszaesése

A kialakult pénzügyi válság egyik első reálgazdasági hatásaként szakértők a fogyasztás számottevő visszaesését prognosztizálják hazánkban is. Fontos azonban kiemelni, hogy ez sem minden szektort érint egyformán. A vásárlóerő csökkenése következtében a fogyasztók jellemzően az alapvető fogyasztási (főleg élelmiszeripari) cikkek beszerzésére fókuszálnak majd, ami miatt a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet számottevően visszaeshet – mondta az ecoline-nak Somogyi Viktor az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. kockázatkezelési igazgatója.

Emiatt leginkább az építőipar, az autóipar, és a háztartási elektronikai cikkek gyártói, illetve az ezek értékesítésével foglalkozó kereskedelmi cégek kerülhetnek bajba, de komoly problémákra számíthatnak az előbbiekhez sok szállal kötődő logisztikával foglalkozó vállalatok, továbbá a gazdasági visszaesést mindig megsínylő turizmus is. A kiskereskedelmi láncoknak különösen nagy gondot okozhat, hogy a kialakult bizalmi válság miatt épp az éves csúcspont, a karácsonyi roham előtt szigorítják meg a bankok a lakossági hitelek fevételét is, ugyanis az elmúlt években már jellemzően kölcsönből vásároltak ajándékokat decemberben a magyarok.

Nincs hitel

A hitel-felvételi feltételek azonban nem csak a fogyasztók számára lettek szigorúbbak: az egyes cégeknek is nehezebb, s drágább lesz forráshoz jutni a következő időszakban. Ez pedig egyrészt negatívan befolyásolhatja a vállalkozások likviditását, így ronthatja fizetőképességüket, másrészt a fejlesztési, beruházási lehetőségek is korlátozottabbak lesznek, ami a jövőbeni fejlődést vetheti vissza – emelte ki Bagyura András a Coface Hungary kereskedelmi igazgatója.

A korábban említett ágazatok közül a hitelfelvétel nehézségei elsősorban az építőipart érintheti súlyosan. A beruházók már most panaszkodnak, hogy a korábbaknál rosszabb feltételek mellet jutnak forráshoz, s bár a többletköltségeket megpróbálhatják áthárítani a fogyasztókra, a kereslet várható visszaesése miatt, ez nem biztos, hogy sikerül.

Veszélyben a KKV-k

Szakértők kiemelték: a válság miatt különösen a széles réteget képző, tőkeszegény kis- és középvállalkozások vannak nagy veszélyben. Annak viszonylag kicsi a valószínűsége, hogy egy erős (külföldi) tulajdonosi háttérrel rendelkező cég bedőljön, a hazai KKV-k közül azonban  több fizetésképtelenné válhat, így ezeknek a cégeknek az esetében jelentősen megszaporodhat a közeljövőben felszámolási eljárások száma.

Már most is 4 százalék feletti a fizetésképtelenség aránya a hazai cégek körében éves szinten - mondta el Bagyura András -, és a helyzet folyamatosan romlik. Így könnyen elképzelhető, hogy jövőre több tízezer újabb gazdasági társaság kerülhet végérvényesen bajba. Hasonlóan vélekedik Somogyi Viktor is, aki jelezte: úgy számolnak, a válság negatív hatásai 2009 első negyedévének végén, második negyedévének elején csúcsosodnak ki, a felszámolási eljárások száma, pedig akár ötödével is megugorhat a tavalyi számadathoz viszonyítva.

hvg360 Gyükeri Mercédesz 2025. február. 17. 19:30

Ha Gordon Ramsay megszerette, nekünk is jó lesz? Az áldott és átkozott margarin

Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin. Tekintettek rá drága terméket kiváltó megmentőként, aztán a drága termék pusztítandó hamisítványaként. Egy időben méltatták azért, hogy egészséges, aztán az volt vele a baj, hogy nem, mostanában pedig mentes és fenntartható alternatívaként tálalják a gyártók. Most, hogy a margarin oldalán Gordon Ramsay-t állította versenybe egy cég, mi sem maradhattunk ki, és megnéztük: vajon tényleg össze lehet keverni a margarint a vajjal? És előállítható otthon, pálmaolaj és mindenféle adalékok nélkül?