Izgő-mozgó reklámok és ügyetlen akció a weben
Az interneten előnyös pozícióban van minden, ami fotózható. Egy bútorkészítőnek sem kell sokat spekulálni azon, mi kerüljön a weboldalára. Persze nem mindegy, hogyan jelennek meg ezek a bútorok. Pécsi Ferenc, a hvg.hu honlapkritikusa a Cerasus, bútorkészítő portált elemezte.
A Cerasus honlapjának készítője nem sokat töprengett. Összeütött egy keretes oldalt baloldalt a végtelen hosszú menüvel, a főmezőben pedig nem túl esztétikus háttérrel és görgethető képekkel. Hogy ne csak online katalógus legyen az egész, odacsapott elé egy jó hosszú szöveget a bútorépítészetről és egy riasztó táblázatot a „Cabinet bútorokról”.
Mindezt természetesen egy „fedőlap” (nyitóoldal) is takarja, ami összefoglalja, hogy miről is szól a honlap. Van még itt logó, sokat ígérő, félig rejtett fotó is. Jó, hogy az egész egyetlen képernyőn elfér. Zavaróak viszont az oldal tetején izgő-mozgó reklámok és ügyetlen az akciós ajánlat. Itt a sok magyarázkodás helyett a lényegre kellene koncentrálni, megnevezni, hogy mikor és mire vonatkozik az akció, és azonnal linket is adni a nevezéshez. A magyarázkodás egy következő szintre való, ahova csak azok jutnak el, akik a plakátokon is elolvassák az apróval szedett betűket.
Feltétlenül érdemes elgondolkodni azon, miért is kell egy bútorgyártónak honlap. Nyilván lehet a cél a nyomtatott prospektus kiváltása, de érdemes lenne a vevőszerzésre koncentrálni inkább. Ennek alapvető eszközeként minden stratégiailag fontos oldalon feltüntetni az e-mail címet és a telefonszámot. Információkérő online űrlap, online megrendelő, elektronikus (nyomtatott) katalógus rendelés, letölthető katalógus – mind-mind olyan lehetőség, ami kihagyhatatlan. A keretes szerkezetet célszerű felejteni. A képeket szerencsésebb úgy bemutatni, hogy a nézőnek ne kelljen állandóan görgetnie, inkább kisebb „indexképek” közül választhassa ki azt, amelyiket nagyobb méretben is látni kíván. (Szinte minden online lapban láthatók efféle képgalériák. A fotók mögött a semleges, sötétebb háttér a képernyőn jobban mutat, mint a mostani világos „furnér”.)
A web előnye. Hogy itt nincsenek terjedelmi keretek. Megfelelő illusztrációkkal egy táblázatnál alaposabban, akár interaktív, összerakós játékként is bemutathatók a moduláris („cabinet”) bútorok. Jó, ha bemutatkozik a bútorok készítője, jó ha előadja „filozófiáját”, de érdemes ezt úgy tenni, hogy a képernyőn is olvasható legyen. (Előre kiemelt lényeg, világos tördelés, alaposabb kifejtés a „haladók” számára. Nem kell azonban szerénykedni: az oldalakat meg kell hinteni az elégedett vásárlók dicsérő szövegeivel.Arcképpel hitelesebb!
Pécsi Ferenc
www.dotkommantar.hu