Mire figyeljünk, hogyan kérdezzünk, miként tegyünk javaslatot a főnökünknek a hatékony kommunikáció érdekében? Jó módszer lehet például vezetőnk viselkedési stílusának megfelelő kommunikációs módszert választani.
Az irányító vezető
A határozott és erős akaratú vezetőt magas extraverzió és feladatfókusz jellemzi, emellett siker- és célorientált. Véleményének erőteljesen hangot ad, gyorsan cselekszik, és szereti, ha minden a szája íze szerint történik. Ezek az ún. “piros vezetők” maximalisták, csak a tökéletes munkával elégednek meg, az elég jó fogalmát még tanulniuk kell. Az irányító vezető a támogatóval ellentétben nem a biztonságra, hanem a győzelemre törekszik.
A vele való kommunikációban arra érdemes figyelni, hogy tömören és világosan fogalmazzunk, ne untassuk a részletekkel, mert arra nem igazán kíváncsi. Ha belemegyünk a részletekbe, az irányító vezető úgy érzi, hogy az idejét raboljuk. Csak a számára fontos dolgokkal forduljunk hozzá, és akkor is legyünk magabiztosak és lényegretörők. Vegyük át, tükrözzük a rá jellemző határozott mozdulatokat és hangszínt, hogy azt érezze, mi is hozzá hasonlóak vagyunk, ugyanazon az oldalon játszunk. Persze túlzásba vinni azért nem érdemes ezt a hasonulást, azaz semmiképp se tegyünk túl rajta, mert azt támadásnak veheti.
Tűri Zita nemzetközileg akkreditált coach és mentor, az Európai Mentoring és Coaching Szövetség Magyarországi Egyesületének kommunikációs vezetője azt javasolja, hogy a beszélgetés során fókuszáljunk a kulcspontokra. Emeljük ki, hogy mondandónk a vezető számára milyen előnnyel jár. Ne akarjuk meggyőzni vagy lebeszélni valamiről, hiszen elég agilis hozzá, hogy ő hozzon döntést. Inkább adjunk számára több választási lehetőséget. Az elemző vezetővel szemben a piros vezetőtől jó eséllyel azonnali választ és döntést kapunk, ami után mindjárt neki is kell majd látnunk a megvalósításnak.
A kapcsolatépítő vezető
Az ismerkedő viselkedési stílust képviselő, ún. “sárga vezető” minden helyzetben lelkes és pozitív. Szórakoztató és könnyű vele szót érteni, hiszen barátságos és emberorientált, fontos számára a jó hangulat. Habár hajlamos csapongani, mégis inspiráló vezető, aki mellett jól érzi magát az ember, és kellő szabadságot biztosít a körülötte dolgozóknak is. Kifejezetten jó meggyőzőkészsége van, éppen ezért motiváló, inspiráló.
Mivel szeret beszélni, társalogni, ismerkedni, ezért érdemes erre időt hagyni számára. Ne szakítsuk félbe akkor sem, ha úgy érezzük, hogy nem a lényegről beszél. Ne rontsunk rá részletekkel sem, hiszen – az elemző stílushoz képest – a részletek nem segítenek. Sőt inkább hátráltatják a hatékony kommunikációt, mivel az apró részletekre nehezen tud figyelni. Az adatok sem tartoznak az erősségei közé, így ezekkel zavarba lehet hozni. Jó, ha felkészülünk ezekből, de nem ez lesz a sikeres kommunikáció kulcsa. Szereti, ha érdeklődnek felőle, legyen szó munkáról vagy magánéletről, és azt is, ha hagyják mesélni.
Tűri Zita azt javasolja, hogy közlendőnket minden esetben színesen, érzelemdúsan, informális stílusban fogalmazzuk meg, mellőzve a száraz adatokat. Mivel ez a fajta vezető hajlamos a csapongásra, ezért a beszélgetés fókuszban tartása a mi felelősségünk. Támogassuk őt azzal, hogy találkozónk főbb pontjait röviden és világosan összefoglaljuk, és küldünk róla egy e-mailt.
Ha kíváncsi, hogyan érdemes kommunikálni a támogató és az elemző vezetővel, elolvashatja a HVG Extra Business 2019/4-es számában.
A Myers–Briggs-típusindikátor a legnépszerűbb személyiségteszt a világon. Rendszeresen használják Fortune 500-as cégek, egyetemek, kórházak és a hadsereg is. Hogyan sikerülhetett egy házilag kidolgozott feleletválasztós kérdőívnek beszivárogni a munkahelyünkre, emberi kapcsolatainkba, és életünk csaknem minden területére? A Személyiségbrókerek című könyv kritikus vizsgálat alá veszi a kulturális jelképpé magasztosult személyiség-indikátort. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.