A tehetséges fiatalok és vezetők közötti, kölcsönös tanulást lehetővé tevő fordított tanácsadás működését három nemzetközi példán keresztül illusztráljuk.
Mint arról múlt heti cikkünkben írtunk, a fordított mentorálásban nem a szenior, hanem a junior munkatárs a tanácsadó, bár inkább egyfajta kölcsönös tanulásról van szó. Az idősebb kolléga értékes tapasztalatokat adhat át, a fiatal pedig napi szinten használja azokat a technológiai platformokat, amelyeket egy-egy ötvenes esetleg csak névről ismer. Emellett persze az is fontos, hogy a junior új szemléletet is hozhat. Mostani cikkünkben három nemzetközi példán keresztül mutatjuk be a módszert.
Roche
A 26 éves asszisztens, Özge Uzun tíz hónapon át adott tanácsokat cége, a törökországi Roche Pharma vezérigazgatójának, Adriano Trevének. A harminc éve a cégnél dolgozó vezérigazgató elmondása szerint ez idő alatt kinyílt a szeme, és megértette a fiatalok összetett gondolkodását. A reverse mentoring nem csak arról szól, hogy a vezető megtanulja a közösségi média működését. Sokkal inkább a generációk közötti hídépítésről, amelyben a kölcsönösség dominál. A dolog visszafelé is működik: a fiatalok megismerhetik az üzleti stratégiákat, és új szemszögből nézhetnek a vállalatra. Özge például a tíz hónapig tartó kapcsolat alatt rengeteg összefüggést értett meg, és olyan megközelítéssel is találkozott, amit kifejezetten a nagy szakmai tapasztalat hozott.
Estée Lauder
Az idősödő ügyfélkörű cég nagy kihívás előtt találta magát, amikor szembesült azzal, hogy nem éri el az Y generációt. Reverse mentoring programja 2014-ben kezdődött, amikor Fabrizio Freda vezérigazgató fiatal kollégák egy csoportjával „kiskereskedelmi napon” vett részt. Ezen boltokat jártak, és megpróbálták bemutatni a vezérigazgatónak, hogy a fiatalok mi alapján választanak márkát. Ez az élmény indította el aztán a cégnél a fordított tanácsadás programját, amelyben 2017-re már 300 vezető vett részt. Az eredmény új termék, az Estée Edit lett, ami csak egy évig élt ugyan, de az már nem a reverse mentoring sara.
Procter & Gamble
A vállalat a vezető pozíciót elért nők megtartásával küzdött. A reverse mentoring eredményeként képessé vált a tehetséges nők megtartására. A Mentor Up program keretében a fiatal vezető beosztású nők mindkét nemet mentorálták, ami pozitív hatással volt a vezetők fluktuációjára. Amikor ugyanott fogyatékkal élő munkavállalók mentorálták a vezetőket, többek között az is kiderült, hogy a belső videók nem voltak akadálymentesítve a siketek és nagyothallók számára.
A fenti cikk teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2019/2-es számában.
Tisztában vagyunk vele, miért tesszük nap mint nap, amit teszünk? Mi a megoldás, ha a miértünk nem kapcsolódik a jelenlegi munkánkhoz?
Hogyan hangoljuk össze csapatunk tagjainak miértjét szervezetünk közös törekvéseivel? Simon Sinek sztártanácsadó Találd meg a miérted! című könyve bemutatja, hogyan alkalmazhatjuk a miért-koncepciót a mindennapi életben. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.