A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. január. 20. 13:15

Globális játékossá vált a magyar piacról kilövő reklámügynökség

A magyar piacról indult digitális ügynökség, a Carnation Group felvásárlása után is megmaradt budapesti irodájában, de már a nemzetközi Possible logó alatt dolgozik Londontól Szingapúrig a legnagyobb márkákkal. Legutóbb az Adidas új focicipőjének csináltak Londonban formabontó kampányt.

Az Adidas legújabb, Glitch néven futó focicipője tavaly debütált, de még most is csak kevesen juthatnak hozzá. A cipőt ugyanis csak egy appon keresztül lehet megrendelni, amit viszont meghívóval lehet letölteni. Ráadásul az alkalmazás csak Londonban aktív, így egyelőre csak egy szűk kör kiváltsága lehet az Adidas legújabb csodacipője.

„Először csak 250 focista kapott kódot az app letöltéséhez, de a cipő megvásárlásával további meghívókat küldhetnek szét, így bővítve a kört” – mesél legutóbbi nagy dobásukról Szabó Erik, az egykori Carnation Group digitális ügynökség, ma már Possible vezérigazgató-helyettese. A cipő egyébként két elemből áll, egy belső, zokniszerű, úgynevezett inner-shoe-ból és egy külső vázból (skin), így a vásárlók számtalan módon kombinálhatják a cipőt a különböző dizájnú elemek cserélgetésével.

„A Possible a projekthez egy mobilalkalmazást, egy m-commerce megoldást szállított, amelyen keresztül a cipőt meg lehet vásárolni” – mutat rá Duna János, a Possible budapesti irodájának vezérigazgatója. A kiterjedt globális hálóval rendelkező cégen belül azért a budapesti iroda kapta a megbízást (amelyet egyébként meghívásos tenderen nyertek el), mert itt van olyan magas szintű mobilfejlesztési kompetencia és referencia, amely egy ilyen összetettségű feladat kivitelezéséhez szükséges.

„Technológiai szempontból ez egy specifikus projekt volt, mert az appot egy új keretrendszerben, a Facebook által 2015-ben elindított React Native platformon fejlesztettük. A felhasználói felület össze van kötve a raktárkészlet szoftverével, a logisztikai céggel, továbbá számos háttérrendszerrel, így a megrendelő 24 órán belül kézbe kapja a cipőt egy Adidas futártól” – mesél a projektről a vezérigazgató.

adidas GLITCH from Wojciech Zalot on Vimeo.

Budapestről a reklámszakma élvonalába

„A denveri mobilos csapatunk bevonása is felmerült, de az Adidas külön kikötése volt, hogy európai időzónában lévő csapat dolgozzon a projekten” – árulják el, mi volt a magyarországi szakemberek melletti döntés egyik tényezője. A Possible ugyanis egy olyan ügynökség, amelynek a világ különböző pontjain vannak egymással szorosan együttműködő irodái, és ezeknek mind más-más erősségeik vannak.

„Ezt hívjuk mi Superpowernek” – teszi hozzá Szabó, aki szerint a Possible ebben tér el más ügynökségektől: szorosan, egy csapatként működnek együtt az egész világot lefedő irodák. „A Possible-nél nem lokációban gondolkodnak, hanem szakemberekben, képességekben és globális csapatban. Éppen ezért szoros a kooperáció az egyes irodák között. A kollégák túlnyomó része napi szinten együtt dolgozik valahol a világ másik pontján egy másik irodával” – mondja Szabó.

Az egykori Carnation Group 2012 óta képviseli a közép- és kelet-európai részleget a Seattle-i központtal működő Possible-ön belül, amely a világ legnagyobb ügynökségi holdingja, a WPP csoport digitális ágazata. 

Possible

„A Possible nagyon friss képződmény. A WPP korábban több nagymúltú reklámügynökségi hálózatot vásárolt fel, de előszeretettel invesztál startupokba is. Utóbbiak vezetői döntöttek úgy, hogy csinálnak egy globális digitális ügynökséget. Megkeresték a tervvel Martin Sorellt, a WPP vezérigazgatóját, akinek nagyon tetszett a dolog. Úgy csatlakoztunk a WPP-hez, hogy egy éppen akkor létrejövő startupba, a Possible-be olvadtunk be. Így az akkor tizenöt éves Carnation lényegében egy nagyobb globális startup részévé vált, és a kezdetektől részese lehetett a jövő egyik vezetői globális digitális cégének” – mesél a korábbi beolvadásról Duna.

„A Possible vezetői ugyanolyan srácok, mint mi. Ők is régóta a szakmában vannak, csak ők Észak-Amerikában építettek fel ügynökségeket. Olyan ügynökségeket, amilyeneket mi anno példaként állítottunk magunk elé, amikor 2000 elején itthon alig egy tucatnyian a Carnationben tanácsadóként dolgoztunk” – teszi hozzá.

Így indult

A Carnation tanácsadó cégként indult, Szekfű Balázs alapította társaival 1997-ben. Nézték a nagy nemzetközi trendeket, projekteket, és ezek mentén alkottak stratégiákat olyan cégeknek, mint a Matáv, a Dreher, az MTV vagy az Ericsson.

Ezek viszont többnyire a fióknak készültek, mert senki nem valósította őket meg. Például a Mafilm Magyarországnak már több mint 15 éve prezentáltak egy olyan internetstratégiát, amelyben azt javasolták, hogy a filmekhez készítsenek webszájtokat, amelyek már a forgalmazás előtt aktívak, és infókat közölnek a forgatásról. Javaslataikat kutatásokkal támasztották alá, ezeket aztán az ügyfelek vagy megvalósítottak, vagy nem. Többnyire nem, ezért döntöttek úgy, hogy a tervezés mellett a megvalósítás irányába is elkezdenek építkezni.

Később pénzügyi befektető szállt be a cégbe, és Tóth Krisztián vette át a vállalat vezetését. A váltás és a hazai sikerek után a következő lépcső a külföldi terjeszkedés volt. 2009-ben elnyerték a Procter and Gamble egy genfi tenderét, amellyel Közép- és Kelet-Európa 23 országának a kiszolgálása került hozzájuk, plusz még 13 egy Coca-Cola tender elnyerésével.

A régiós terjeszkedés a felvásárlás szempontjából is fordulópontnak bizonyult, mert már nemcsak klasszikus ATL ügynökségek magyar leányvállalatai keresték meg őket, hogy legyen a Carnation a digitális lábuk, hanem a londoni WPP ernyőszervezet jelentkezett be náluk. Látták ugyanis, hogy sok országban dolgoznak együtt a P&G-vel, amely történetesen a WPP egyik legnagyobb ügyfele.

A Tescónak játékot is fejlesztettek

„Két éve elnyertünk egy tendert, amit a magyar Tesco írt ki. Egy olyan farmjátékot szerettek volna, mint a Farmville. Szerintem akkor még ők sem hitték, hogy ebből egy több évig tartó, sikeres platformot lehet építeni, inkább egy kisebb volumenű dologban gondolkodtak” – emlékszik vissza Szabó.

Itt a magyar Tesco-szimulátor, és meglepően jó

Ha írtunk volna listát arról, hogy milyen mondatok megjelenésére nem számítunk telefonunk képernyőjén, akkor a "Helyezz ki egy szárazáru pultot!" biztosan rajta lett volna. Az Én kicsi Tescóm alkalmazásban saját áruházat indíthatunk és üzemeltethetünk - az árukészlet megrendelésétől kezdve, a polcok elhelyezésén át, egészen az áruház feldíszítéséig -, mégpedig elég valósághű módon.

Az Én Kicsi Tescóm nevű játékot Magyarországon máig több mint 300 ezer felhasználó töltötte le. A játék egy olyan platformjává vált a cégnek, amelyen keresztül kommunikálhat a vevőkkel, sőt még a Clubcard hűségprogrammal is összekötötték.

„Egy mindentől független új játéknál mindig ki kell találni valami friss sztorit, hogy a felhasználók ne unják meg. A Tesco esetében viszont egyszerűen csak implementáljuk a cég aktuális üzeneteit, történéseit, akcióit, így nem kell mesterséges újdonságokat kreálnunk” - mutat rá az applikáció lényegére Szabó. A játék – ahogy egykor a Carnation is – azóta tovább terjeszkedett, és már négy kelet-közép európai piacon is letölthetik a mobilfelhasználók.

Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. Hasonló cikkekkel a magazin friss számában is találkozhat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!