Karrier Kutasi Judit 2011. október. 10. 12:00

Fojtogató munkahelyi légkör: mit tehet a vezető?

A munkahelyi légkör jelentősen befolyásolhatja a munkavállalók egyéni teljesítményét, ezáltal a vállalat hatékonyságát. Ideig-óráig bírják is a dolgozók a nyomást, azonban eljön egy pont, amikor lépnie kell a vezetésnek, különben a kollégák tömeges felmondására lehet számítani. Van ellenszer?

Egyáltalán nem mindegy, milyen légkör fogadja a dolgozót nap mint nap a munkahelyén - legyen szó szellemi vagy fizikai munkáról -, ez ugyanis nagymértékben kihat az egyéni teljesítményre és a céges hatékonyságra. Befolyásolja az összképet a dolgozók leterheltsége, a munkatársak közti együttműködés hiánya és konfliktusok száma, a vezető habitusa, viselkedése, a juttatások mértéke, valamint a munkakörnyezet (berendezés, megvilágítás, zsúfolt elhelyezés, stb.) is.

A bérezés és a hozzá kapcsolódó munkakörök kialakítása, feladatok meghatározása mindenképp kulcskérdés, főleg, hogy a válság hatására sokan ugyanannyi (vagy kevesebb) pénzért korábbi feladataiknál jóval többet kénytelenek vállalni. A megfelelő ösztönzés ilyenkor elengedhetetlen, csakúgy, mint a rendszeres értékelés, biztatás, dicséret. Ezek, amelyek a leggyakrabban elmaradnak.

Stiller Ákos

Emellett vezetőként érdemes odafigyelni a munkaszervezési kérdésekre is. Hamar kiégéshez (burnout szindróma) vezethet, ha rendszeresen túl hosszúra nyúlik a munkaidő, az értekezletek pedig többnyire délután 5-kor, 6-kor kezdődnek.

Az ad-hoc meetingek persze időnként beleférnek, de a munkavállalókat az esetek nagy részében nem árt előre tájékoztatni a megbeszélés témájáról, illetve szerencsés időben eljuttatni hozzájuk a szükséges szakmai anyagokat is a felkészüléshez. Tanácsos továbbá a több órás értekezleteket időnként megszakítani, ha ugyanis elmarad a szünet, az legalább annyira frusztráló lehet, mint a hosszú várakozás, késve kezdett megbeszélés.

A munkahelyi környezetre is oda kell figyelni, ugyanis a túl zsúfolt elhelyezés, vagy egy nagyon sötét, levegőtlen iroda szintén rossz hatással lehet a dolgozók közérzetére, munkakedvére. A vezető elzárkózása sem vezet jóra, a beosztottak ugyanis joggal érezhetik azt, hogy magukra hagyták őket a problémáikkal.

Nézzük, melyek a legfontosabb lépések, amiket egy vezető/HR-es megelőzésként tehet:

-   nyílt, őszinte kommunikáció kialakítására a beosztottakkal
-   a belső kommunikációs csatornák (értekezlet, hírlevél, intranet stb.) rendszeres használata
-   a vitás helyzetek, a munkavállalók közti konfliktusok megoldásában való aktív közreműködés
-   tisztázott feladatkörök, prioritások
-   a munkaidő korrekt kezelése
-   a magánélet tiszteletben tartása
-   csapatépítés közös programokon, tréningeken
-   a munkahely hangulatos berendezése, világos, nem túlságosan zsúfolt terek.

Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.