Informatikusok, akik után kapkodnak a cégek
Az informatika nem kizárólag a férfiak terepe - vallják a Microsoft Magyarországnál, amely a nagyvállalatok körében elnyerte a Legjobb Női Munkahely 2009 díjat.
A nők informatikai ágazatban betöltött szerepéről Fekete Judit, a Microsoft Magyarország HR vezetője beszélt.
Jelenleg az IT-szektorban még alulreprezentáltak a hölgyek. Mit gondolnak, ennek az az oka, hogy az informatika világa inkább a férfiak számára érdekes, fiús szakma vagy nem nyújt elég vonzó karrierlehetőséget ez a terület?
Fekete Judit: Ez egy tradicionális gondolkodás eredménye, a fejekben az informatika valóban férfi szakma. Az IT-szektor minden szereplőjének láttatnia kell ugyanakkor, hogy az ilyen cégeknél sem csak fejlesztők dolgoznak: nálunk például sok olyan munkakör van, ahol erős informatikai vénával, érdeklődéssel (és akár, de nem feltétlenül ilyen irányú végzettséggel) rendelkező kolléganők dolgoznak értékesítésben, marketing vagy a partnereinkkel való stratégia kialakításában. Emellett van ennek egy hatalmas előnye, amely adott életfázisokban a nők számára kiemelten fontos: a rendelkezésre álló IT-megoldások miatt sokkal több rugalmasságra, a hagyományostól eltérő időbeosztásra van lehetőség. Például a "home office" keretében az otthoni munkavégzésre.
Az álláspiacon évek óta keresettek az informatikusok, mérnökök, egyre nagyobb hiány van a jó IT szakemberekből, mert egyre kevesebb fiatal választja az informatikai képzést, aki pedig végez, nem mindig felel meg a cégek elvárásainak. A vállalatok gyakran panaszkodnak a pályakezdők hiányosságai miatt. Mit tapasztaltak ezen a téren, miben kellene erősíteniük a fiataloknak?
F. J.: Az elmélettől való távolodás, a praktikusabb, használható tudás hiánya még mindig jellemző. Nagy odafigyeléssel és erősen kell keresnünk azokat a pályázókat, akik már pályakezdőként is hatékonyan kommunikálnak és valóban tárgyalóképes nyelvtudást mondhatnak magukénak. Sok munkakörben nagyon lényeges, hogy a jelölt valódi és naprakész IT-tudással, az újdonságok iránti nyitottsággal és érdeklődéssel, valamint az értékesítési feladatok miatt erős kommunikációval rendelkezzen - ezek a tulajdonságok még mindig nehezen találhatók meg a munkaerőpiacon, ami talán az egyetemi oktatás elsősorban elméleti jellegének tudható be.
Tartalmi partnerünk a HR Portal. Az interjú teljes szövegét itt olvashatja.