Hányféleképpen lehet lebukni a főnök előtt?
Egy friss amerikai felmérés szerint sok munkavállaló böngész, illetve intézi privát ügyeit az interneten munkaidőben. Érdemes azonban óvatosnak lenniük, mert a munkaadók figyelnek, és reagálnak, ha szükséges.
A CareerBuilder éves jelentése szerint a munkavállalók jelentős része használja munkahelyi internetkapcsolatát privát ügyeinek intézéséhez, kikapcsolódás jellegű böngészgéshez. A kutatás szerint ötből három munkavállaló használja nem szigorúan a munkához kapcsolódó tevékenységhez az internetet, kétharmaduk pedig privát leveleket küld és fogad munkaidőben. Mintegy 21 százalékuk egy órát, vagy akár ennél is többet tölt el személyes böngészgetéssel.
A CareerBuilder szerint ugyanakkor a munkaadók jelentős része alkalmaz valamilyen korlátozást munkavállalóival szemben. Fele bizonyos oldalakhoz való hozzáférést letiltatott, míg a többiek rendszeresen figyelik dolgozóik internetezési, e-mailezési és üzenetküldési szokásait. A vezetők 20 százaléka rúgott már ki alkalmazottat nem munkához kapcsolódó internetezés miatt, sőt 8 százalékuk magánjellegű levélváltás okán is bocsátott el valakit.
A főnököm az ismerősöm…
A közösségi portálok egyre nagyobb szerepet töltenek be mind a privát, mind az üzleti életben. A kutatás szerint a teljes állásban dolgozók 61 százaléka rendelkezik egy vagy több ilyen oldalon saját profillal, több mint 50 százalékuk ráadásul munkaidőben is be-belép, hogy üzenőfalát ellenőrizze, vagy megossza gondolatait ismerőseivel. A felmérés szerint a profillal bírók több mint negyede munkahelyére vonatkozó megjegyzéseket is közzé tesz a közösségi oldalakon, míg a blogoló kollégák 13 százaléka olykor-olykor utal bejegyzésében a munkájára is. A kutatás szerint a dolgozók 22 százalékának külön profilja van munkahelyi és személyes használatra, 13 százalékának azonban a főnöke is az ismerősei között van a vonatkozó oldalakon.
A munkaadók 37 százaléka rendelkezik valamilyen irányelvvel arra vonatkozóan, hogy a dolgozók milyen kontextusban tehetnek közzé információt munkahelyükről. 21 százalék konkrétan tiltja, hogy az alkalmazottak a cégről információt közöljenek. Összességében viszont csak a vállalkozások 16 százaléka ellenőrzi a dolgozók profilját, és 14 százalék az általuk írt blogokat.
Forrás: ELTE Társadalomtudományi Karának hírlevele