2009. június. 09. 14:38 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 09. 14:46 Karrier

Mit gondolnak munkaadóikról a dolgozók?

A vállalatok 31 százalékánál csökkent az elkötelezettség, szemben a korábbi években mért 15 százalékkal. Az alkalmazottak elkötelezettségét nagymértékben veszélyezteti a bizonytalan gazdasági környezet - derül ki Hewitt Associates közép-kelet-európai Legjobb Munkahely Felméréséből.

A Legjobb Munkahelyek rangsorát a nagyvállalati kategóriában a törökországi Ceva Logistics vezeti, míg a kis- és középvállalatok között a szintén török Ritz Carlton lett az első. A Microsoft, a Hilti, a DHL, a McDonald's és a GlaxoSmithKline a régió legalább három országában került be a Legjobb Munkahelyek közé, így kiemelkedő regionális eredményéért mind az öt vállalat különdíjban részesült.

A 2009-es felmérés keretében április-május folyamán megkérdezett magyar dolgozók kimondottan pesszimistán ítélik meg a hazai gazdaság jövőjét: 57 százalékuk úgy gondolja, hogy a magyar gazdaság ebben az évben biztosan nem kezd el kilábalni a válságból. A kérdésre, miszerint a dolgozók bíznak-e abban, hogy vállalatuk sikeresen megküzd a gazdasági helyzet kihívásaival, a válaszadók 45 százaléka igennel válaszolt, és további 32 százalék is inkább pozitívan, mint negatívan ítéli meg a vállalat jövőjét. Saját sorsuk alakulásáról azonban jóval pesszimistábban nyilatkoznaka munkavállalók. Minden ötödik magyar dolgozó úgy érzi, nem lesz képes biztosítani saját maga és családja megélhetését, anyagi biztonságát, és csupán a megkérdezettek egyharmada bízik egyértelműen a jövőben.

Ami a korábbi évekhez képest leginkább változott a magyar munkavállalók cégükhöz való viszonyában, az a vállalathoz való kötődés. A dolgozók maradási hajlandósága minden időtávon nőtt, 3 év távlatában 12 százalékkal több válaszadó gondolja úgy, hogy jelenlegi cégénél fog dolgozni. A munkavállalók közül többen érzik úgy, hogy nehéz szívvel válnának meg vállalatuktól, és nagyobb azoknak az aránya is, akik ritkán, vagy egyáltalán nem gondolkodnak munkahelyváltoztatáson.

A felmérés tanulsága szerint a vállalatok a kritikus időszakban kevésbé képesek alkalmazottaikat a legjobb teljesítmény elérésére ösztönözni. A dolgozók elvárják, hogy odafigyeljenek a véleményükre, bevonják őket a döntésekbe, esetleg tanácsot kérjenek tőlük, azonban csupán 38 százalékuk véli úgy, hogy javaslatai, ötletei számítanak és meghallgatásra találnak. Minden ötödik alkalmazott gondolja úgy, hogy  a vezetés nem tekinti a dolgozókat a szervezet értékes részének; 14 százalékuk bírálja a felsővezetőket, mert a fontos döntések meghozatalakor nem veszik figyelembe az alkalmazottak érdekeit. A munkavállalók kevesebb mint fele vallja, hogy megfelelő tájékoztatást kap a szervezeti változásokról, és 45 százaléka gondolja, hogy a vezetés kommunikációja a vállalat jövőjét illetően nyílt és őszinte.

A régió 11 országában végzett kutatás keretében közel 700 vállalat mintegy 160 ezer munkavállalója és 4 ezer felsővezetője mondta el véleményét.