Sikeres távmunka-foglalkoztatás a HUMANsoft-nál
Sikerrel zárult a hazai informatikai piac meghatározó szereplőjének, a HUMANsoft Kft-nek távmunka projekten töltött első negyedéve, amelyet a Munkaügyi Minisztérium megbízásából a Budapesti Munkaerőpiaci Intervenciós Központnál pályázott meg egy évre.
A cég teljes létszámának 15 százaléka dolgozik távmunkában, és terveik szerint - a fokozatosság elvét szem előtt tartva - további munkatársakat szerveznek ki hosszútávon.
A HUMANsoft Kft. 2005-ben először pályázta meg a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium megbízásából a Budapesti Munkaerőpiaci Intervenciós Központ által kiírt, a "Távmunkahelyek létesítésének támogatására" vonatkozó pályázatot. A támogatást augusztusban elnyerte, és így 2005. október 1-től a cég bevezette a távmunka rendszert.
A HUMANsoft 2005-ben 5 munkakörben, 22 munkatársnak ajánlotta fel a távmunka lehetőségét, amelyet a HR igazgatóval történő egyeztetések után a munkatársak pozitívan fogadtak. A cég az elnyert támogatás összegéből, azaz
11,8 millió forintból, 10,7 millió forintot bértámogatásra (munkavállalónként, járulékokkal együtt, havonta hozzávetőleg 80.000 forint), 1,1 millió forintot pedig képzésre nyert el. Az összeg nagyobb részét a Minisztérium 6 hónapra adta - ennek feltétele volt, hogy a HUMANsoft-nak további 6 hónapig, azaz összesen 1 évig távmunkában kell alkalmaznia a munkatársakat.
A távmunka keretein belül a munkavállaló - részben vagy egészben - nem a vállalat telephelyén, hanem valamely alternatív munkahelyen végzi a munkáját (pl. ügyfélnél, otthon, teleházban), és munkájának eredményét elektronikus úton továbbítja a céghez. Személyes megjelenésre a munkáltató központjában csak esetenként van szükség. A távmunka rendszerének hatékony kialakítása jelentős megtakarítást eredményezhet egy vállalat életében azáltal, hogy pl.
csökkennek az üzemeltetési költségek (irodabérlet, parkolás, berendezések, rezsiköltség, stb.).
A HUMANsoft támogatja az "új" munkahelyek kialakítását: a távmunkások számára megemelték a mobiltelefon és az otthoni ADSL-hez nyújtott támogatás havi költségkeretének mértékét, valamint a vagyonbiztosítás mértékét. A támogatás összegéből ezen felül dolgozónként további 50.000 forintot biztosított a cég a szükséges informatikai, jogi és ergonómiai képzésekhez, valamint egy időgazdálkodás tréninghez. A HUMANsoft a távmunka lehetőségét motivációs eszköznek is tekinti az újonnan felvett munkatársak számára, amely ugyan nem adott automatikusan minden munkakörben, de bizonyos esetben választható és ösztönzőerő lehet.
Az Egyesült Államokban a lakosság 30 százaléka távmunkás, Európában pedig a foglalkoztatottak 15 százaléka dolgozik távmunkában. Magyarországon ez az arány - bár egyértelmű növekedés várható - jelenleg csupán 2 százalék. (2005-ben összesen 123 pályázó 772 távmunkahely létrehozására 388 millió forintot nyert el hazánkban.) A távmunka rendszerének kialakítása külföldön régóta népszerű, és míg ott a rendszer miatti teljes elszigetelődésről beszélnek, a HUMANsoft figyel arra, hogy az emberek összetartozás-érzését szem előtt tartsa. (A távmunkában dolgozó munkatársak pl. bejárnak a megbeszélésekre, megtarthatják irodai asztalukat, és több közös eseményen vesznek részt.)
"A fokozatosság elvét követve szeretnénk kiszervezni további munkatársakat, így pl. a szolgáltatás üzletág eddig nem távmunkában dolgozó munkatársait. A változás 2 éven belül a cég 30 százalékát érintené, ez a HUMANsoft-nak 10 százalékos megtakarítást jelentene hosszútávon" - mondta Illés Antal, a HUMANsoft Kft. ügyvezető igazgatója.