2004. április. 14. 10:52 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Karrier

Egyre többen kapnak cégautót és mobiltelefont

A magyarországi munkavállalók kompenzációs csomagjaiban is egyre fontosabb szerepet töltenek be a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már széleskörűen alkalmazott juttatások. A hazai vállalatoknak azonban sok esetben nincsenek megbízható információik a különféle ösztönző eszközök eredményességét és a hozzájuk kapcsolódó munkavállalói preferenciákat illetően.

A Hewitt Inside humán tanácsadó cég immár nyolcadik alkalommal készítette el "Átfogó Kompenzációs Kutatását" (Total Compensation Measurement), amelynek az a célja, hogy hatékony segítséget nyújtson a vállalatok kompenzációs stratégiájának kialakításához és átformálásához. A tanulmány több mint 90 munkakör fizetési és juttatási információit tartalmazza. „A Felmérések alapján világos, hogy napjainkban a magyar vállalatok kompenzációs csomagjaiban is növekszik a nem pénzbeni ösztönző eszközök súlya. Ügyfeleinktől azonban tudjuk, hogy a készpénz és juttatások arányának meghatározása nem könnyű feladat. A munkavállalók gyakran nem ismerik fel a juttatások valódi értékét és a kompenzációs csomagban betöltött szerepüket, ezért fizetésükkel való elégedettségük nem feltétlenül nő egyenes arányban a juttatások növekedésével” – mondta Molnár Andrea, a Hewitt Inside Benchmarking üzletágának vezetője. Az effajta kutatásoknak az Egyesült Államokban már több mint két évtizedes múltjuk van. Hiszen már a nyolcvanas évek elején világossá vált, hogy a dinamikusan fejlődő gazdaságokban a vállalatok hosszú távú üzleti sikereihez és a fenntartható növekedéshez az egyik kulcs a legfelkészültebb munkaerő megszerzése, illetve megtartása. Aminek pedig fontos előfeltétele a versenyképes és megfelelő struktúrájú jövedelem.



A 2003-as felmérés alapján a magyar munkáltatók körében az alábbi juttatások bizonyultak a legelterjedtebbnek: Vállalati gépkocsi a cégek 93 százalékánál, mobiltelefon 98 százaléknál, étkezési hozzájárulás vagy étkeztetés 88 százaléknál, az utazási költségek térítése 69 százaléknál, továbbképzési hozzájárulás 57 százaléknál, kulturális, sportolási lehetőség 48 százaléknál. E juttatások egy része pozícióhoz és munkatípushoz kötött (autó, mobiltelefon), mások viszont a vállalat összes munkavállalóját megilletik (étkezési hozzájárulás).



Az adatokból kiderül, hogy Magyarországon még mindig a vállalati gépkocsi a leggyakrabban nyújtott juttatások egyike. A megkérdezett cégek csaknem felénél a felsővezetők magas presztízsű (Audi A6, BMW3), közel negyedüknél pedig elismert középkategóriás (Opel Vectra, Ford Mondeo) típusokat használnak. Az értékesítéssel foglalkozó munkatársak viszont munkakörük ellátásához általában alsó-közép kategóriába tartozó, illetve kompakt gépkocsit (Opel Astra, Citroen Xsara, Fiat Punto Van) kapnak.



A vállalati autó és a mobiltelefon szintjét még nem éri el, de a kompenzációs csomagokban mind nagyobb súlyt kap a továbbképzés támogatása is. Egyre több vállalat helyezi előtérbe a munkavállalók tudásán alapuló hosszú távú céljait és fordít komoly összegeket az alkalmazottak továbbképzésre, sőt, egyes vállalatok fizetett szabadsággal is támogatják munkatársaik tanulmányait. A cégek a következő típusú képzéseket adják: Szakmai továbbképzés a vállalatok 91 százalékánál, MBA képzés 53 százaléknál, felsőfokú képzés (főiskola vagy egyetem) 88 százaléknál, nyelvtanfolyam 85 százaléknál. (hvg.hu)
hvg360 Tiszóczi Roland 2025. március. 03. 17:30

Kedden élesedhetnek Trump vámjai, már csak az a kérdés, kinek fognak jobban fájni

Donald Trump elnök éppen az amerikai dominanciájú globális kereskedelmi rendszer alapjait támadja, amikor 1939 óta nem látott csúcsra emeli az importra vonatkozó összesített vámtarifát. Az elnök egyértelmű célja visszahozni az USA-ba a gyártást és erősíteni a hazai piac szerepét, ám mindennek ára van, ami hosszabb távon akár a dollárt és az amerikai gazdaságot is gyengítheti.