Csaknem 4 millió forint annak a rendőrségi helikopternek az üzemóraköltsége, amely Szijjártó Pétert vitte idén januárban Záhonyba, majd onnan vissza Dunakeszire – tudta meg a HVG. A külügyminiszter a repüléssel irányonként nagyjából két órát spórolt, az út piaci értéke pedig – ha egyéb lehetséges költségeket nem veszünk figyelembe – 8 millió forint lehetett.
Idén januárban Kárpátaljára látogatott Szijjártó Péter, hogy találkozzon az ukrán külügyminiszterrel, valamint Volodimir Zelenszkij elnök egyik tanácsadójával. A magyar külügyminiszter Záhonyig a rendőrség helikopterével utazott, majd ott autóba ült, és így jutott el a célállomásra, Ungvárra.
Szijjártó Pétert a dunakeszi otthonától nem messze található repülőtéren vette fel a helikopter, a kárpátaljai tárgyalása után pedig oda is vitte vissza Záhonyból. Később az ATV-vel azt közölte, hogy visszafelé nem azért repült Dunakeszire a gép, mert történetesen arrafelé lakik, hanem azért, mert este ott fogadta a bahreini külügyminisztert és a delegációját, ezért sietnie kellett. Megjegyezte:
Így is elkéstem egy kicsit.”
Dunakeszi és Záhony között légvonalban 244 kilométer a távolság, a Szijjártó Pétert szállító MD902-es helikopter pedig óránként éppen ekkora távolságot képes megtenni, tehát az út irányonként nagyjából egy óráig tarthatott. Ugyanez autóval körülbelül 3 órát vesz igénybe, rendőri felvezetéssel pedig még kevesebbet.
Azt nem árulták el hivatalosan, hogy mennyibe került a helikopteres utazás, de
a HVG Készenléti Rendőrségtől származó információi szerint az MD902-es gép üzemóra költsége bruttó 3,98 millió forint. Vagyis ennek alapján – ha csak az oda-vissza utat számoljuk, egyéb költségeket pedig nem veszünk figyelembe – Szijjártó Péter helikopterezésének piaci értéke csaknem 8 millió forint volt.
Autóval a költségek megálltak volna néhány tízezer forintnál, még akkor is, ha több járművet számolunk a konvoj, illetve a rendőri felvezetés miatt.
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) honlapján megtalálható utasítás szerint a helikopteres utazás esetében egyéb költségek is felmerülhetnek: ha például valaki hosszabban veszi igénybe a gépeket, mint 8 óra, akkor gondoskodnia kell a személyzet elhelyezéséről, szállításáról, valamint étkezéséről is. A Készenléti Rendőrség ugyanakkor ismételt megkeresésünkre sem árulta el, hogy hivatalosan mennyi ideig vették igénybe a gépeket, így nem tudni azt sem: a helikopter végig Záhonyban várta Szijjártó Pétert, amíg a miniszter Ukrajnában volt, vagy addig valami másra is használták.
Pedig Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke az ügyben indított vizsgálatában egyértelműen megállapította: az adatkezelő a Készenléti Rendőrség, a gépek használatának részleteit pedig rögzítik a repülési naplóban.
Az üzemóra költségeket egyébként azért kell minden évben meghatározni, mert a rendőrségi helikoptereket nemcsak a rendvédelmi feladatok teljesítésekor használják: a gépeket ugyanis kölcsön is lehet kérni például filmfelvételhez, légi fényképezéshez vagy tudományos, ismeretterjesztő feladatokhoz. Ezekben az esetekben viszont már fizetni kell a helikopterekért, ennek összegét pedig előre rögzítik. A védett személyek helikopterhasználatáról a szabályok szerint a Köztársasági Őrezred parancsnoka dönt.
A rendőrség utasításából arra is következtetni lehet, hogy Szijjártó Péternek nem került egy forintjába sem az út, mert ha állandó vagy ideiglenes védelemben részesülő személy szállítására használják a gépeket, akkor nem kell költségtérítést fizetni. Megkeresésünkre, miszerint utólag fizetett-e a külügyminiszter az útért, a tárca nem válaszolt.
A HVG információi szerint a rendőrség összesen 15 szolgálati helikopterrel rendelkezik, amelyek közül négy MD500E típusú, tizenegy pedig a külügyminiszter által is használt MD902-es típusú gép. Előbbinek a Készenléti Rendőrség adatai szerint 2023-ban és 2024-ben is 1,87 millió forint volt az üzemóra költsége, azaz ha Szijjártó ezt a típust használta volna, akkor nagyjából fele annyit ért volna az út piaci alapon.
Az MD902-ek közül azonban legalább az egyik elegánsabb belsőt kapott, a benne lévők így szebb környezetben utazhatnak. Ezzel kapcsolatban az ORFK azt közölte korábban a 24.hu-val, hogy „a rendőrség helikopterflottájában nincs VIP-szállításra kialakított MD902-es helikopter. Egy helikopter belső elrendezése alakítható ki az ülések egy részének cseréjével úgy, hogy magasabb komfortérzetet keltsen. Ez a helikopter egyébként ugyanolyan szolgálati feladatokat lát el, mint a flotta másik tíz helikoptere”.
Az üzemóra költség egyébként 2022-ben még jóval alacsonyabb volt, az MD500E típusú gépek esetében 877 ezer forint/óra, míg az MD902-eseknél 1,8 millió forint/óra – az emelkedés feltehetően az elszálló energia/üzemanyagárakra vezethető vissza.
Korábban a HVG és a Magyar Hang is részletesen írt arról, hogy Szijjártó Péter összesen kilenc alkalommal utazott a rendőrség flottájába tartozó helikopterrel 2020 óta, de az azt megelőző években is repült legalább egy tucatszor így. Információink szerint a januári záhonyi út óta a külügyminiszter nem használta a rendőrség helikoptereit.
A luxust azonban továbbra sem veti meg Szijjártó Péter, az Átlátszó cikkéből ugyanis kiderült, hogy csaknem 181 millió forintjába került az adófizetőknek, hogy ő és kísérete idén júniusban magángéppel utazott mindössze kétnapos hivatali útjára a Fülöp-szigetekre és a Laoszi Népi Demokratikus Köztársaságba.
A külügyminiszter által használt helikoptert egyébként a Belügyminisztérium vásárolta még 2016-ban négy másik helikopterrel együtt 13,6 millió euróért, vagyis akkori árfolyamon nagyjából négymilliárd forintért. Az azóta már bezárt Népszabadság cikke szerint viszont az eladó – vagyis Németország Baden-Württemberg tartománya – csak 4,8 millió eurót kért a flottából már kivont helikopterekért. Az ezen felüli 8,8 millió euró ahhoz a cseh céghez került, amelyik közvetített az ügyletben.
A többi állami vezető 2022 óta nem használta a rendőrség helikopterét; Orbán Viktor utoljára 2015-ben vette igénybe valamelyik gépet, akkor Tornyiszentmiklósra utazott Budapestről, majd onnan vissza.