Az állami tulajdonú Air Hungary Zrt. számára határozna meg a kormány egy sor „közszolgáltatási feladatot”. A tavaly alapított cég felelne a humanitárius légi szállítmányokért, a kormányzati utakért és a „kiemelt jelentőségű áruszállításokért” is. Az állami Airbus tehergép már most is a cégé, e mellé kapja meg az új feladatokat.
Egy sor közszolgáltatásiként jellemzett feladatot bízna Orbán Viktor egy tavaly alapított, ám eddig komolyabb szerepet nem kapott állami tulajdonú repülős cégre – ez derül ki egy friss, a kormány honlapjára felkerült rendelettervezetből. Az érintett cég az Air Hungary Szolgáltató Zrt., amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium alá tartozó, teljesen állami tulajdonú társaság.
A cég egyéves, tavaly októberben alapították, fő tevékenysége pedig légi szállítóeszköz kölcsönzése, de ezenkívül sok más tevékenységre is jogosult a légi személy- és áruszállítástól az üzletviteli tanácsadásig. Azon túl viszont, hogy az állami Airbus A330-as teherszállító gép feletti rendelkezés joga tavaly hozzá került – az üzemeltetés nem, mert azt a Wizz Air végzi, az ő pilótáik is repülik –, más feladata nem is volt.
Eddig nem is akarták elárulni, mi a kormány terve vele. A HVG tavaly ilyenkor hiába érdeklődött az illetékeseknél, miért alapították a céget, mi lesz a feladata. Ezért csak találgatni lehetett, hogy a cég vajon szerephez jut-e a Budapest Airport visszavásárlása után a repülőtér üzemeltetésében vagy a Rolls-Royce elektromos hajtóműves kutatás-fejlesztési programjában, amit az állam milliárdokkal támogat.
A most megjelent kormányrendelet-tervezet még idén várható kihirdetése után – ez a következő nap hatályba is lép majd –, alapvetően a jövő évtől az Air Hungarynek számos új feladata lesz. A kormány döntése nyomán a jövőben majd a társaság
- végzi a tevékenységi körébe tartozó, humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatokat és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítási feladatokat;
- közreműködik Magyarország logisztikai potenciáljának fejlesztésében;
- közreműködik a kormányzati repülések megvalósításában;
- közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában.
Pontosabb körülírás hiányában csak találgatni lehet, hogy a fenti új feladatok közül mi mit jelenthet. A humanitárius segítségnyújtással összefüggő repülési feladatok ellátása vélhetően azt, de nem kizárólag azt takarhatja, hogy az Air Hungary feladata lesz például az állami segélyszervezet, a Hungary Helps Ügynökség ilyen jellegű szállítmányainak célba juttatása, praktikusan az állami Airbus cargo géppel.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű légi kereskedelmi áruszállítás lehet bármi, de vélhetően ez is az Airbus tehergéppel végzett bizonyos szállítmányozási feladatokat jelenthet. Az A330-cal az állam jelenleg is bérfuvarokat teljesít Kínába és Kazahsztánba – már, amikor éppen nem kényszerül állásra, mint a tavaly augusztus 20-i – minden részletében máig nem tisztázott – súlyos sérülése után.
Nehezebben értelmezhető a kormányzati repülésekben való közreműködés, hiszen az állam- és a kormányfő, továbbá a munkaideje nagy részét a levegőben töltő Szijjártó Péter külügyminiszter jellemzően a Magyar Honvédség által tulajdonolt és üzemeltetett, „kormánygépként” hivatalosan sosem elismert luxusjetekkel utaznak, ezekhez pedig jogilag jelenleg nincs köze az Air Hungary Zrt.-nek.
Még homályosabb a cég másik új feladata, miszerint közreműködik a vízi- és sportrepülés fejlesztésében, a repülőtér-fejlesztésben, a repülés népszerűsítésében, illetve a légi közlekedési oktatás és képzés megvalósításában. Kapaszkodót jelenthet egy másik korábbi rendelet, amely szerint az Air Hungary Zrt.-nek egy „állami légi közlekedési szolgáltató kompetencia-központ létrehozásában” lehet szerepe.
A cégről egyébként azt lehet tudni, hogy igazgatósági elnöke Borbély Tibor Péter, aki már 2016 óta a Külgazdasági és Külügyminisztérium kötelékében dolgozik. Eddig a kereskedőházak romjain létrehozott CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. igazgatója volt. Az Air Hungary Zrt. háromfős felügyelőbizottságában pedig ott ül Kiss Parciu Péter, a külügyi tárca helyettes államtitkára is.
Egy darabig – idén februártól októberig – cégvezetőként szerepelt a hivatalos papírokban Talabos Gábor, akiről október végén írta meg a HVG, hogy egy napig sem volt munka nélkül, miután azonnal a Hungary Airlines Kft. cégvezetője lett. Ez utóbbi, kínai tulajdonban lévő vállalatról akkoriban terjedt el, hogy megkapja majd a magyar hatóságoktól a kereskedelmi légi jármű üzemeltetéséhez szükséges engedélyt.
Megírtuk azt is, hogy a Hungary Airlines eddig is részt vett a Kína és Magyarország közötti légi áruforgalom szervezésében, most pedig átvenné az állami Air Hungary Zrt. tulajdonában lévő Airbus A330 üzemeltetését, amit most a Wizz Air végez. A kínai cég tulajdonosa, a 30 éve Magyarországon élő Wu Jiang magyar állampolgár a kormányfő vejének,
Tiborcz Istvánnak az érdekeltségével, a Waberer’s-cégcsoportba tartozó WSZL Szállítmányozási és Logisztikai Kft.-vel alapított közös társaságot SinoWa International Kft. néven.
Az állami Airbus bérbeadása egyébként jól fial az Air Hungaryn keresztül, hiszen a cég beszámolója szerint 2023-ban ebből a tevékenységből 2,3 milliárd forint árbevétel mellett 605 milliós adózott nyereség keletkezett – itt a fent említett sérülés miatt jókora bevételkiesés történt. A Covid-járvány idején, 2020-ban 17 milliárd forintért vásárolt gép ugyanis 2022-ben még sokkal többet, 1,6 milliárdos profitot hozott.