Itthon hvg.hu 2024. november. 07. 08:15

Eltitkolhatja a kormány, hogy hova és miért küld magyar katonákat külföldi bevetésre

Az erről szóló törvénymódosítás nemcsak a magyar csapatok külföldi bevetésére vonatkozik, hanem a külföldi fegyveres erők magyarországi állomásozására is.

Novembertől a korábbi gyakorlattól eltérően már nem a parlament, hanem egyenesen a kormány dönthet a magyar katonák külföldi bevetéséről.

Ahogy azt korábban a HVG is megírta, a törvénymódosítás legfontosabb eleme a külföldi csapatmozgásokat és a határátlépést igénylő műveleteket érinti. Eddig ezekről kétharmados parlamenti többséget igénylő törvényben kellett dönteni, ám a módosítás több elemet delegál rendeleti – tehát bizottsági és parlamenti vitát és szavazást nem igénylő – szintre.

Szorosabbra fogta a gyeplőt a hadseregen Orbán Viktor, külföldi bevetésekről is dönthet a parlament nélkül

A honvédség rugalmasabb döntéshozatali képességére hivatkozva újabb irányítási jogokat vonna magához a kormány.

A kormány egyedi határozatban dönt majd a magyar katonák külföldi bevetéséről, amit a Magyar Közlönyben meg kell jelentetni, azonban, ha a dokumentum minősített adatot tartalmaz, akkor nem kell azt nyilvánosságra hozni. De mi számít ezekben az esetekben minősített adatnak? Gyakorlatilag minden – derül ki Kis-Benedek József biztonsági szakértő, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem címzetes egyetemi oktatójának nyilatkozatából. „Miért mennek oda, hogyan mennek oda, milyen eszközöket visznek magukkal” – sorolta Kis-Benedek a 24.hu-nak. A szakértő szerint természetesen vannak bizonyos információk, amelyek biztonsági okokból nem tartoznak a nyilvánosságra. Ugyanakkor Kis-Benedek szerint olyan NATO-s vagy uniós kérés nem volt, hogy a közös katonai misszióikról ne a parlament, hanem a kormány dönthessen, mert az sokkal gyorsabb és egyszerűbb. Az egyéb missziókról pedig szerinte illő lenne, hogy a parlament határozhasson.

A törvénymódosítás egyébként nemcsak a magyar csapatok külföldi bevetésére vonatkozik, hanem a külföldi fegyveres erők magyarországi állomásozására is. Ebben az esetben azonban meghagyták a parlament jogkörét általánosan, csak a NATO, az EU vagy az ENSZ döntésén alapuló határozatok esetében kapta meg a kormány a döntés jogát.

A portál megkereste a Honvédelmi Minisztériumot, hogy valóban jól értették-e, hogy titokban lehet tartani bizonyos missziókat. Válaszukban ezt nem cáfolták, mint írták „a háborúk korában a megváltozott biztonságpolitikai környezet megköveteli a korábbiaknál gyorsabb, rugalmasabb reagálóképességet a közjogi döntéshozatalban. A módosuló törvényi szabályozás számos európai uniós és NATO-tagország szabályozási gyakorlatához hasonló.”

Hirdetés
hvg360 Fetter Dóra 2024. december. 28. 07:00

„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”

Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.