Itthon hvg.hu 2024. október. 14. 13:59

A MÁV most már határozottan azt állítja: nem lesz menetrendváltozás a HÉV-eknél

A HÉV-ek jövőre is ugyanolyan menetrend szerint, azaz ugyanolyan gyakran és kapacitással fognak közlekedni, mint idén – közölte a MÁV-csoport. A HÉV-ekért felelős állami társaság vezérigazgatója egy hétfő reggel megjelent interjúban még azt mondta, nincs döntés az ügyben.

„A vasúttársaság sajnálatosnak tartja, hogy a HÉV-ekkel kapcsolatban politikai vita alakult ki, ez aggodalmat kelthetett egyes utasainkban, pedig azt valójában semmilyen döntés vagy szakmai szándék nem indokolja. A MÁV-csoport hivatalos álláspontja ugyanis a következő. Nem lesz menetrendváltozás. A HÉV-ek jövőre is ugyanolyan menetrend szerint – ugyanolyan gyakran és ugyanolyan kapacitással – fognak közlekedni, mint 2024-ben” – közölte a MÁV-csoport.

A vasúttársaság tájékoztatása szerint járműhiány nem a menetrendhez szükséges állomány esetében állhat elő, hanem a készenlétben tartott, műszaki tartaléknál. Jövőre ugyanis négy motorvonat is eléri azt az életkort, amikor ki kell vonni a forgalomból. „A helyzet azonban kezelhető, és kezelni is fogjuk” – tette hozzá a MÁV.

A HVG korábban megírta, hogy egy tervezet alapján brutálisan visszavágnák a HÉV-járatok kapacitását. Ez csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője nyíltan tiltakozott a javaslat ellen, és megerősítette, hogy a Budapesti Közlekedési Központ vezetője a HVG-n bemutatott terveket adta át neki. Az ügyben összehívta a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülését is, ahol a jelen lévő tagok elfogadták a járatritkítás ellenzéséről szóló előterjesztést.

„Az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is” – elutasította a HÉV-ek ritkítását Vitézy Dávid bizottsága

Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.

A MÁV hétfőn azt közölte, hogy többi jármű karbantartásának felgyorsításával és hatékonyabbá tételével megoldható, hogy a rendelkezésre álló járművek minél előbb visszakerülhessenek a vágányokra, így a menetrendhez szükséges járműállomány jövőre is folyamatosan, még egy-egy szerelvény váratlan meghibásodása esetén is biztosítható lesz. „Ennek érdekében csak olyan intézkedésekre kerülhet sor, amelyeket az utasok nem éreznek meg, azaz a menetrendi kínálat nem szűkülhet, és nem is fog szűkülni”.

A határozott kiállás azért is érdekes, mert Hegyi Zsolt, a MÁV-vezérigazgatója hétfő reggeli interjújában azt mondta: „A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát határozottan cáfolom, mindegy, hogy ki milyen papírra hivatkozik: nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen.” Ő tehát még arról beszélt, hogy elképzelhető változás, de az nem jár majd nagy módosításokkal, ráadásul még nem is született végleges döntés.

MÁV-vezér: Járműhiány van, de még nincs döntés a HÉV-járatok ritkításáról

Hegyi Zsolt szerint az InterCity-késések ötöde a balatoni vonalakon keletkezett, mert a nagyobb igénybevétel miatt túl sok idő megy el a fel- és leszállással.

Az ügyben nem ez az első fordulat: mint megírtuk, két, egymásnak teljesen ellentmondó és csak pár hét különbséggel, de ugyanott, a MÁV–HÉV-nél készített menetrendi tervezet is létezik.

Egyre kuszább a HÉV-járatritkítás: előkerült egy nyári menetrendi javaslat, amely még nem javasolt csökkentést, pár hét alatt jött a fordulat

Két, egymásnak teljesen ellentmondó és csak pár hét különbséggel, de ugyanott, a MÁV-HÉV-nél készített menetrendi tervezet is létezik. Eddig csak a szakmai-politikai botrányt kavart, járatritkításról szóló októberi változat volt ismert, most előkerült egy augusztusi, amelyben erről még szó sem volt. Vajon mi változott néhány hét alatt?

Hirdetés
Címkék
hvg360 Medvegy Gábor 2025. február. 27. 19:58

„Ma olyan csekélységek miatt lesznek öngyilkosok, hogy az már valósággal megdöbbentő”

Egy tatai molnár atomnagyhatalommá akarta tenni 1925-ben a Trianon miatt gyászba borult országot, feldühödött matyók pedig máglyára vetették a cseh és osztrák giccset, ha lehet hinni az akkori lapok tudósításainak. Észak-Magyarországot károkat okozó, súlyos földrengés rázta meg, Nagyváradon pedig elképesztő hanyagság miatt robbant fel egy vonat. Száz éve arra is kereste a választ a sajtó, hogy spiritiszta volt-e Kossuth Lajos, és hírt adtak arról a holdfogyatkozásról, amiről még a csillagászok is megfeledkeztek.