A HÉV-ek jövőre is ugyanolyan menetrend szerint, azaz ugyanolyan gyakran és kapacitással fognak közlekedni, mint idén – közölte a MÁV-csoport. A HÉV-ekért felelős állami társaság vezérigazgatója egy hétfő reggel megjelent interjúban még azt mondta, nincs döntés az ügyben.
„A vasúttársaság sajnálatosnak tartja, hogy a HÉV-ekkel kapcsolatban politikai vita alakult ki, ez aggodalmat kelthetett egyes utasainkban, pedig azt valójában semmilyen döntés vagy szakmai szándék nem indokolja. A MÁV-csoport hivatalos álláspontja ugyanis a következő. Nem lesz menetrendváltozás. A HÉV-ek jövőre is ugyanolyan menetrend szerint – ugyanolyan gyakran és ugyanolyan kapacitással – fognak közlekedni, mint 2024-ben” – közölte a MÁV-csoport.
A vasúttársaság tájékoztatása szerint járműhiány nem a menetrendhez szükséges állomány esetében állhat elő, hanem a készenlétben tartott, műszaki tartaléknál. Jövőre ugyanis négy motorvonat is eléri azt az életkort, amikor ki kell vonni a forgalomból. „A helyzet azonban kezelhető, és kezelni is fogjuk” – tette hozzá a MÁV.
A HVG korábban megírta, hogy egy tervezet alapján brutálisan visszavágnák a HÉV-járatok kapacitását. Ez csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője nyíltan tiltakozott a javaslat ellen, és megerősítette, hogy a Budapesti Közlekedési Központ vezetője a HVG-n bemutatott terveket adta át neki. Az ügyben összehívta a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülését is, ahol a jelen lévő tagok elfogadták a járatritkítás ellenzéséről szóló előterjesztést.
A MÁV hétfőn azt közölte, hogy többi jármű karbantartásának felgyorsításával és hatékonyabbá tételével megoldható, hogy a rendelkezésre álló járművek minél előbb visszakerülhessenek a vágányokra, így a menetrendhez szükséges járműállomány jövőre is folyamatosan, még egy-egy szerelvény váratlan meghibásodása esetén is biztosítható lesz. „Ennek érdekében csak olyan intézkedésekre kerülhet sor, amelyeket az utasok nem éreznek meg, azaz a menetrendi kínálat nem szűkülhet, és nem is fog szűkülni”.
A határozott kiállás azért is érdekes, mert Hegyi Zsolt, a MÁV-vezérigazgatója hétfő reggeli interjújában azt mondta: „A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát határozottan cáfolom, mindegy, hogy ki milyen papírra hivatkozik: nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen.” Ő tehát még arról beszélt, hogy elképzelhető változás, de az nem jár majd nagy módosításokkal, ráadásul még nem is született végleges döntés.
Az ügyben nem ez az első fordulat: mint megírtuk, két, egymásnak teljesen ellentmondó és csak pár hét különbséggel, de ugyanott, a MÁV–HÉV-nél készített menetrendi tervezet is létezik.